KONGEN AF VOLVO

Den gamle XC60 var ikke bare den mest succesfulde Volvo nogensinde, men Europas bedst sælgende SUV-model i mellemklassen, så den nye XC60 har en hel del at leve op til

 

SUV-segmentets mellemklasse er ikke et sted for de halvhjertede. Der er tyskerne som Audi Q5, Mercedes GLC og BMW X3 med lækkert design, den seneste teknologi og stærke brands. Dertil kommer Alfa Romeo Stelvio, Land Rover Discovery Sport, Range Rover og Jaguar F-Pace, og nu er Volvo så endelig nået til at den nye generation af XC60.

Den første XC60 var ikke kun den bedst sælgende Volvo nogensinde — det var faktisk den bedst sælgende SUV i mellemklassen i Europa — så der var virkelig kun én måde Volvo kunne følge den op, og det var at tage den nye XC90 og skalere den ned.

ferrari-suv

BILER Jo, Ferrari bygger en SUV

Så platformen, motorerne (Volvo har kun den samme …) affjedring, sæder og det meste af interiøret er præcis som i XC90. Du mister ganske vist den sidste række sæder, men der sidder sandsynligvis aldrig nogen alligevel, og til gengæld får du en bil, der er nemmere at parkere.

Indtil videre får du kun firehjulstræk og automatgear, mens modelprogrammet udgøres af T6 med 320 hk, samt dieselmodellerne D4 og D5 med henholdsvis 190 og 235 hk. De mindre versioner med forhjulstræk ankommer senere, og de kan være værd at vente på, for det er lidt svært at se pointen med firehjulstræk i en XC60. Den har ingen offroad-ambitioner.

Alternativt skal man gå hele vejen og vælge topmodellen T8 ‘Twin Engine’, hvor den 4-cylindrede motor har både turbo og kompressor og trækker på forhjulene, mens en elmotor driver baghjulene. Der, hvor mekanikken til firehjultrækket normalt findes er der placeret batterier, for T8 er en plug-in hybrid, som kan køre små 30 kilometer på ren el.

stelvio-03

BILER Alfa Romeo bliver indisk?!?

Hvis der er en sprække i Volvos panser, så er det dog i motorrummet. Volvo har som bekendt kun én motor, der fremstilles i forskellige versioner med benzin eller diesel. Problemet med T6 er, at de ikke føles så kraftig som den burde være, og den er ingen match for de 6-cylindrede maskiner fra BMW. Der mangler noget “oomphh”, men det er ikke sikkert at det er noget Volvo-kunderne går så højt op i, for XC60 har andre kvaliteter, ikke mindst mere sikkerhedsudstyr end nogen anden bil på planeten.

Som Steering Support, der hjælper dig med at styre udenom, hvis der kommer en forhindring i vejen, og kan bremse hjulene i den ene side, så du bliver ved med at vende den rigtige vej. Når det er sagt, så blev autobrake aktiveret af parkerede biler et utal af gange under testen, så måske følsomheden skal skrues en lille smule tilbage …

Indvendigt er den skandinavisk, moderne og designet med mat træ og lækre tekstiler, helt som du forventer — og selvfølgelig kan du matche det op med aluminium og sort læder, akkurat som i din Audi eller BMW. Instrumentbordet er på en LCD-skærm, der også kan vise navigation, og den svenske iPad — Volvos centrale touch-screen — har fået en tiltrængt opdatering, med menupunkter i siden, som gør den nemmere at bruge, selv om den stadig savner en controller.

Koenigsegg2

VIDEO Koenigsegg slår rekord fra 0-400-0 km/t

Du skal også stadig fysisk bevæge gearvælgeren fra ‘D’ til ‘P’ når du stopper, men det er en detalje, som formodes snart at ville ændre sig. Den nye lille XC40 har park-by-wire, hvor gearvælgeren automatisk går i ‘Park’ når motoren slukkes.

Så hvad er XC60? Det er en på alle måder mere overkommelig XC90, både når det gælder størrelse og pris. Det er en formidabel cruiser, som tager hånd om dig og din familie på alle måder, og selv i en klasse, hvor ingen giver ved dørene, kunne den godt blive lige så succesfuld som sin forgænger. For XC60 er ikke bare Volvo, det er kongen af Volvo.

Og så er det stadig verdens mest sexede bil. Alvorlig talt, kvinder elsker Volvo som ingen anden bil før eller siden. Med mindre du er Tom Selleck, så har du brug for en Volvo …

 

Volvo XC60 AWD Aut. Inscription

 

Motor 2,0 R4 turbo

Ydelse 320 hk @ 5.000 o/min, 400 Nm @ 2.200 o/min

Præstationer 0-100 km/t 5,9 sek., topfart 230 km/t

Forbrug 13 km/l

Pris 890.000 kr.