KONGEN ER DØD. KONGEN LEVE

Porsche benægtede længe ethvert kendskab til en ny GT2 RS, men nu er den her, og den er mere vanvittig end noget der nogensinde har båret modelbetegnelsen ‘911’ med 700 hk — og baghjulstræk!

 

Porsche, 700 hestekræfter og ikke et batteri i nærheden. Det lyder som den perfekte kombination, og det er den nye Porsche 911 GT2 RS, og alt hvad der er 911 og ypperligt. For der er kun baghjulstræk, et chassis finpudset af racerafdelingen, letvægtsmaterialer, heftig aerodynamik og firehjulsstyring. Og så er det den mest brutale og hurtigste Porsche 911 nogensinde. Og som lige at sætte streg under, så blev den præsenteret på Goodwood Festival of Speed.

porsche-mission-e-francfort-ta-2015-32

BILER Porsche vil sælge 50% elbiler i 2023 …

Udgangspunktet er den samme 6-cylindrede boxermotor som findes i 911 Turbo S, men med to store turboladere og et ekstra kølesystem som sprøjter vand på intercoolerne, hvilket frembringer 700 hk og 750 Nm, som krævede en specialbygget udgave af Porsches 7-trins PDK-transmission.

Der er også blevet sparet en del vægt, med en ny titanium udstødning, kulfiber til forskærme og frontklap, samt en såkaldt Weissach-pakke med endnu flere dele i kulfiber som barberer egenvægten ned til 1.470 kg. Det giver, sammen med det heftigere maskineri, en 0-100-tid på 2,8 sekunder.

Montblanc-TimeWalker-Chronograph-Automatic-SIHH-2017-aBlogtoWatch-20

URE Timewalker fra Mont Blanc

Firehjulsstyringen er også lånt fra 911 Turbo-modellerne, og styrer her fordæk i størrelse 265/35 ZR20 og 325/30 ZR21 bag. Som noget nyt kan systemet kobles frai to trin, hvor man også deaktiverer stabilitetssystemet eller traction-control — eller begge dele samtidig.

Indvendigt minder GT2 RS om GT3-modellerne med kun to sæder og (hvis man ønsker det) masser af rød alcantara. Derudover er der et specielt armbåndsur med et urværk udviklet af Porsche Design i en titanium urkasse og med skive i kulfber, som kun tilbydes 911 GT2 RS-kunderne. Det kan customiseres til hver køber, akkurat som bilen …