KUN EL- OG BRINTBILER FRA 2030

I Tyskland vil politikerne gerne have benzin- og dieselbiler forbudt fra 2030, og ser gerne at de samme regler indføres i de øvrige EU-lande. Der er dog visse problemer som først skal overvindes…

 

De tyske politikere er ikke tilfredse med blot at tro afgiftsmæssige fordele kan få befolkningen til at vælge ’zero emission’ biler i fremtiden. Så det tyske Bundesrat har vedtaget en resolution, der helt skal forbyde biler med forbrændingsmotor i 2030. Fra den dato skal man dermed købe enten en elbil, eller en bil med en brændselscelle drevet af brint.

Beslutningerne fra Bundesrat er ikke juridisk bindende, så derfor har man bedt EU-parlamentet om at vedtage de samme regler for resten af Europa. Og eftersom tyskerne ofte er dem, der former EU-reglerne, så er der en god chance for at det rent faktisk vil blive vedtaget.

GADGETS Google Pixel går efter iPhone

Bundesrat vil også gerne have EU-parlamentet til at revidere den måde de “stimulerer emissions-fri mobilitet”, selv om det ikke er helt klart hvad det betyder. Iagttagere mener dog at det der hentydes til er gunstige skatteregler for dieselbiler i EU. Bilbranchen er allerede bekymret for at nye emissionskrav kan eliminere besparelsen ved dieselbiler i de kommende år.

Netop dieselbiler er stadig de bedst sælgende i Europa, men antallet af nyindregistrerede dieselbiler faldt skarpt i august, hvilket muligvis kan været en forsinket effekt af dieselskandalen fra Volkswagen. Den tyske plan er dog afhængig af at der findes den politiske vilje i EU-parlamentet, og det kan hurtigt gå hen og vise sig som et stort problem.

BILER Porsche-porno fra Singer

At der er en stor udviklingen inden for elbiler lige nu er der ingen tvivl om — både Mercedes og Volkswagen-koncernen satser stort på elbiler. Men i eksempelvis Italien og Frankrig er man ikke lige så langt fremme, og her ville de tyske regler betyde, at eksempelvis Fiat og PSA-koncernen ville miste store markedsandele. Og så er der naturligvis segmentet for luksus- og superbiler. Der er også et mere praktisk problem, nemlig hvordan man producerer tilstrækkelig med strøm.

En løsning kunne være, at de store bilfabrikanter forpligter sig til at en del af deres produktion skal være ’zero emission’, i stil med de regler som findes i Californien. Men først og fremmest så kræver lovændringen, at EU-landene rent faktisk kan blive enige om noget, og det er ikke sikkert at de kan det inden 2030…

BILER Nu kommer BMW X2