M FOR MOJO

Den nye M2 er beviset på, at BMW mener det alvorligt når de kalder sig selv for The Ultimate Driving Machine. Den er alt det, vi savner i den nye M3 og M4, men der er bare et problem: du først kan få en leveret i foråret 2017…

 

Okay, så vi var aldrig rigtig bekymrede, men måske en lille smule, for BMW’s M-modeller har været igennem en transformation, som startede med den seneste M5, og fortsatte med den nye M3 og M4. Først og fremmest er det lidt forvirrende, det her med M3 og M4, men coupéversionen af 3-serien blev til 4-serien, og så blev M3 til M3 og M4.

BILER Den ultimative Lamborghini…

Det var nu i motorrummet at forandringen var sket. For den da den seneste M5 blev præsenteret, bød den op en afgørende ændring. BMW lavede nu ikke længere en motor kun til M-modellerne (som med V8’eren i den tidligere M3), men lavede i stedet en M-version af de eksisterende motorer. De ekstra kræfter man havde brug for blev frembragt ved hjælp af turbo. Det er der flere grunde til, den mest afgørende er de stadig strammere emissionskrav, som også gør motorudvikling uhyrlig kostbar. At lave en maskine kun til en enkelt variant af en enkelt model — som M5 eller M3 — gav ganske enkelt ikke økonomisk mening længere.

GADGETS Einsteins læderjakke på auktion

Så i forhold til den absurde M5 V10 var den nye M5 V8 noget mere underspillet. Det rådede BMW lidt bod på, for der er bestemt noget mere nerve i de nuværende M3 og M4, men du savnede stadig lidt af ’hot rod’ sjælen fra den gamle M3 V8, der ville gøre kort proces med et det par Michelin Pilot Sport, som var monteret på bagakslen. Den nye M3/M4 er mere effektiv end spektakulær, der mangler lidt feedback i styretøjet, og når bagenden kommer, sker det ofte ret pludseligt.

 

“M3 og M4 er blevet temmelig komfortable, fordi mænd i midten af 50’erne godt kan lide skilte med M Power, men det skal også være behageligt for popo’en. BMW M2 tager ikke den slags smålige hensyn”

 

M3, M4 og M5 er også blevet temmelig komfortable, uden tvivl fordi BMW har lavet en omfattende kundeundersøgelse som har vist, at de bliver købt af mænd i 50’erne, og de kan godt lide de der skilte med M-power og lidt bredere skærme, men det skal altså også være behageligt for popo’en.

Tryk på startknappen til den nye M2 og det bliver klart, at den ikke tager den slags smålige hensyn. Motoren snerrer og knalder diskret gennem udstødningen, og allerede i løbet af de første 50 meter er det tydeligt, at der er en godt stiv undervogn sat ind her, uden at det på nogen måde bliver noget, du ikke kan leve med til hverdag.

REJSER Flydende hotel i Paris

Det her er en drivers car, i ordets bedste betydning, og så går køreglæden frem for alt andet. Udgangspunktet er karrosseriet fra coupé-versionen af 2-serien, men den er blevet 80 millimeter bredere for at kunne håndtere affjedringen fra M3/M4. Indrømmet, det har BMW prøvet før, men den tidligere M Coupé, og selv om resultatet havde sine underholdende øjeblikke, så virkede det aldrig rigtig overbevisende. Denne gang har BMW dog taget sig tid til at rekalibrere affjedringen til den kortere akselafstand, og udvikle en compound til formålet.

FullSizeRender_16

Performance-udstødningen koster 33.500 kroner, men kan med et tryk på en knap levere en ekstra grad af motorlyd, som ikke er tilladt på offentlig vej…

Så er der motoren, som i virkeligheden er den du finder i M235i, men med stemplerne fra M3 og et nyt indsugningssystem, samt opgraderet køling og oliepumper, der kan klare belastningen, når du kører på bane.

Den fortjener at blive kørt på bane, og den gør det enkelt. Hvis du ikke kan mærke hvad det er den foretager sig, så bør du holde dig fra at køre på bane. Den er neutral, med mindre du kører for hurtigt ind i svingene, hvor der er drejet lidt understyring ind i chassiset for at holde det hele pænt og ordenligt. Lidt mindre fart og et solidt tråd på speederen, og den kan lave powerslides hele dagen — og motoren hviner så lystigt op i omdrejninger, at de maksimale 7.000 o/min virker som alt for lidt.

FILM Miraklet på Hudson som film

Der er 370 hk og 465 Nm, i en bil, der bortset fra små 20-30 kg vejer den det samme som en M3. Det er påfaldende, at selv om en M3 har små 50 hk ekstra og mere drejningsmoment, så er de begge opgivet til 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Den eneste logiske forklaring er, at M2 er en anelse lavere gearet. Eller at BMW underspiller effekten med en solid margin, og der i virkeligheden gemmer sig lidt mere end 370 hk under den Long Beach Blue motorhjelm…

 

“M2 er opgivet til 0-100 km/t akkurat som M3, selv om M3 har 51 ekstra hk. Så enten er M2 en anelse lavere gearet, eller også er BMW ikke helt ærlige omkring hvor mange heste der gemmer sig under motorhjelmen…”

 

Indvendigt er der gode sæder og det fede læderrat vi kender fra M-modellerne, men i bund og grund kunne du få enhver 2-serie til at se sådan ud ved at vælge de rigtige options. Der er gjort mere ud af det indre i en Audi RS3 eller en Mercedes C45 AMG, men det glemmer du hurtigt, når du kører, for som drivers car gør en M2 kort proces med de to firehjulstrukne rivaler.

BILER Aston Martin by Red Bull

Så er der prisen og … det er problemet. Ikke at den er for dyr, testbilen kostede 1,1 mio. kr. inklusive udstyr, og det er faktisk et brag af et tilbud. Det er der nu mange som har opdaget, så hvis du bestiller en BMW M2 i dag, så kan du få den leveret i foråret 2017 med lidt held. Men hvad havde du forventet? Når alt kommer til alt, så er det her bilen som viser, at M Power har fundet sin Mojo igen.

BMW M2 teknisk set

 

Motor 3,0 R6 turbo

Ydelse 370 hk @ 6.500 o/min, 465 Nm @ 1.400 o/min

Præstationer 0-100 km/t 4,3 sek., topfart 250 km/t

Forbrug 12,7 km/l

Pris 938.400 kr.