MÅSKE DEN BEDSTE ELBIL?

Den anden generation af Nissan Leaf byder på en række forbedringer i forhold til den første generation, samt sportslige køreegenskaber og en god premium-fornemmelse, men elbilen har stadig udfordringer …

 

Når de radikale siger, at deres mål er, at der i 2030 skal være en million elbiler på de danske veje, er det svært ikke at ryste opgivende på hovedet. Der er omkring tre millioner indregistrerede motorkøretøjer i Danmark. Af dem er under 10.000 elbiler. Ikke engang da elbilerne kunne købes uden afgifter, var det noget danskerne var specielt interesserede i, og selv om Nissan allerede har solgt et par hundrede eksemplarer af den nye Leaf, så er der stadig langt til millionen.

Der er også hele problematikken med infrastrukturen, som ladestationer der skal bygges en hel del flere af, og at elnettet aldrig var forberedt til at elbils-revolutionen rent faktisk skulle udvikle sig til en faktisk revolution. Det kan være sin sag at få nok volt igennem systemet, hvis der holder en elbil og lader op i hver tredje indkørsel, men igen, den slags praktiske problemer behøver man ikke at beskæftige sig med som politiker. Specielt ikke når man er i opposition.

Auction-Block-Ayrton-Senna-1993-McLaren-MP4-8A-05

BILER Sennas McLaren solgt

Nuvel, hvis danskerne skulle vælge at falde for en elbil, kunne det sagtens være den nye Nissan Leaf. Det er anden generation og i den forbindelse har fået en del forbedringer, først og fremmest en kraftigere motor, som nu er vokset fra 80 kW (110 hk) til 110 kW (150 hk), hvilket barberer 0-100 tiden ned til 7,9 sekunder, hvor du skulle bruge 11,5 sekunder tidligere. Selv om 0-100 tiden er uinteressant i en elbil. Det er 0-50 hvor de for alvor rykker, og det er en kilde til uendelig underholdning hver gang du prygler en Porsche Panamera-ejer fra lyskrydset, fordi de åbenbart aldrig holder op med at komme bag på dem.

Designet er også blevet poleret og de lettere bizarre forlygter fra den første model er nu forsvundet, og på samme måde er den blevet mere normaliseret indvendigt. Det, der slår dig bag rattet er, at den har en god premium-fornemmelse. Styretøjet er mere direkte, der er stort set ikke noget af den vind- og hjulstøj som plager mange elbiler nu hvor motorlyden er væk, den kan køres ganske sportsligt når bare du har strøm nok, og med E-pedal slået til kan du klare dig med speederen alene.

Der er stadig et par japanske underfundigheder, som at rattet ikke kan køre ud og ind, og at forsædet ikke kan køre langt nok ned, og så er skærmen til navigationssystemet lige lille nok og genbrugt fra forgængeren. Men hvis du kan se ud over det, og tage springet til topmodellen til 304.000 kroner, så Bose-audiosystem, LED-forlygter, adaptiv fartpilot og en varmepumpe som kan spare på strømmen.

920x920

BILER Tesla: Kollaps eller succes?

Som altid er det nu nok rækkevidden som vil optage de fleste. Den officielle rækkevidde er nu vokset fra 249 til 378 kilometer, efter den evigt misvisende NEDC-norm, og så skal vi til at regne lidt baglæns. Ifølge den nye WLTP-norm er rækkevidden 285 kilometer, og når det så bliver koldt og man kører på vinterdæk, ender vi nede på en rækkevidde på 200 kilometer, hvis man kører batteriet stort set helt tomt. Derefter skal batterierne oplades, hvilket kan tage op til 12 timer hvis man kun har en almindelig stikkontakt.

Det kan naturligvis gøres hurtigere med en af de kraftige hurtigladere, men igen der det afhængig af om man er først eller sidst i køen. Med de mange plug-in hybridbiler som ruller ud på vejene takket være de nye afgifter, er der faktisk en del run på ladestationerne, samt “uintelligent ladning“, som det kaldes, når en elbil efterlades i stikket længere end nødvendigt.

FullSizeRender_5

URE Mød Enoksen Deep Dive

Den nye Nissan Leaf er uden tvivl en af de mest vellykkede elbiler som findes lige nu. Men for den, der er vant til at tage sin benzin- eller dieselbil og køre hvorhen de vil, når de har lyst, og uden at skulle bekymre sig om de har nok strøm til at nå frem, og mulighed for at lade op, så de kan komme hjem, vil en elbil stadig byde på nogle unikke udfordringer. Også for Morten Østergaard …

 

Nissan Leaf Tekna

 

Motor 110 kW elmotor

Ydelse 150 hk / 320 Nm

Præstationer 0-100 km/t 7,9 sek., topfart 144 km/t

Rækkevidde 285 km (opgivet)

Pris 303.880 kr.