MON DIEU, EN FIN PØSJØ!

Du får nok aldrig brug for ’terræn-programmet’, men den lille Peugeot 2008 giver dig faktisk en hel del bil for pengene … med mindre du vil bytte masser af udstyr for masser af plads, for så kan du få en 3008 for de samme penge

 

2008 er i virkeligheden alt det som de danske bilkøbere gerne vil have. Den er kompakt, uden at være alt for lille, og til en god pris — og så har den lige akkurat offroad-look nok til at være på mini-SUV-crossover bølgen. Den har endda en knap mellem sæderne hvor du kan vælge mellem fem køreprogrammer, alt efter om du skal tackle is eller asfalt, klipper eller ørkensand. Men eftersom den kun har træk på forhjulene, så er det nok spørgsmålet om det gør den store forskel.

Men pyt nu også med det. Der er ingen som kører de der crossovers i terræn alligevel. Det er højst hvis de der fire-fem dage om året, hvor der er sne i din indkørsel, og der er det jo i virkeligheden mere afgørende om du har husket at få vinterdæk på.

max-verstappen

VIDEO Verstappen redder Formel 1…

Tag et nul ud af modelbetegnelsen og du ved hvor den kommer fra. Det her er i bund og grund en 208, der er lidt højere og en anelse længere, og det er der heller ikke noget galt med. Forvandlingen er overbevisende, også selv om der er brugt alle de klassiske tricks som plast på skærmene.

Det her er topmodellen rent udstyrsmæssigt, kaldet GT-Line, og så er den dullet op med farvet LED_lys i kabinen, af den slags Audi tvinger dig til at betale en formue for, dellæder på sæder samt iskold aluminium, sådan helt bogstaveligt (gearknoppen i kræver handsker sådan en kold vintermorgen). Men det gør at den vokser et nummer eller to, og det er svært at argumentere imod, at der virkelig er værdi for pengene her.

fullsizerender_1

Den har kun forhjulstræk, så hold dig fra at køre offroad. Knappen her hjælper dig ikke, når først du sidder fast…

Den 3-cylindrede motor leverer rigelig med underholdning. I GT-Line har den 130 hk, mens den i resten af modelprogrammet er sat til 110 hk — så der er lidt mere skud i bøssen, men i virkeligheden er det mest drejningsmomentet som er interessant. 230 Nm ved 1.750 o/min, det er altså ret godt fra en lille 3-cylindret turbo, da det betyder at den kan trække et langt sjette gear, og så vibrerer den ikke som mange andre 3-cylindrede motorer.

hx0rkwnfi9sutzjqctxs

BILER Henrik Fiskers nye elbil

0-100 km/t på 10,3 sekunder betyder at den er kvik, uden at være bragende hurtig, men det er rigeligt til at du kan følge med trafikken. Og så er der forbruget, nå ja, du når nok ikke de der 20,8 km/l ifølge EU-normen, men en 14-15 km/l i snit er bestemt inden for rækkevidden. Til gengæld kan du glæde dig over at alt undtagen glastaget, som du ikke har brug for, og navigationen — der fungerer bedre på din smartphone — er standard, og så får du altså en 2008 med der ganzen molevitten, som man siger, for små 300.000 kroner.

Og den værste konkurrent? Altså, hvis du kan klar dig med lidt mindre udstyr i bytte for lidt mere plads, så kan du faktisk køre af sted i den nye 3008 for de penge…

 

Motor 1,2 R3 turbo

Ydelse 130 hk @ 5.500 o/min, 230 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 10,3 sek,. Topfart 188 km/t

Forbrug 20,8 km/l

Pris 304.990 kr.