NY PEUGEOT 508 LÆKKET

508 er den ældste model i Peugeots program, og de model, du har glemt eksisterer, men nu får den heldigvis en afløser …

 

Hvornår hørte du sidst om Peugeot 508? Det har du glemt, og det er okay — det har de fleste. Som den ældste model i programmet, og den sidste fra den gamle designfilosofi, er det blevet bilernes svar på den usynlige mand, hvilket den nye model skal ændre. Modeller som 3008 og 5008 har haft held med at tage markedsandele fra tyskerne, og 508 har sigtet rettet direkte mod VW Passat.

223562-new-volvo-v60-exterior-1

BILER Verdens mest sexede bil?

Det er et mere radikalt design end tidligere, og ikke længere en sedan, men en fastback med stor bagklap, med en temmelig kompliceret C-stolpe som binder hele designet sammen. Det er tydeligt at Peugeot er gået efter at skabe et emotionelt design, der kan tage kampen op mod BMW 3-serien og Audi A4, for her havde den gamle 508 ikke mange chancer med et design, der var så ophidsende som et glas postevand på et blankt stykke A4-papir. En anden sjov detalje er, at 508.-mærket nu sidder helt over løven på motorhjelmen — et nik tilbage til den klassiske 504, som blev lanceret for mere end 50 år siden.

peugeot_508_2202styp_308

Der er skruet op for premium-fornemmelsen i kabinen, for 508 er rettet direkte mod konkurrenter som Passat

Indvendigt har Peugeot gjort alt hvad de kan for at levere kvalitet. Det så vi allerede med 3008,der over-Audi’ede Audi, som vi skrev i sin tid. Der er et miks af en lang række materialer, dobbelte syninger på læderet, aluminium og træ. Det er 3008 med pil opad, med ‘piano-kontakter’ og det digitale instrumentbord som bliver standardudstyr, for den, der vil sælge biler i firmabilsklassen i dag, skal levere på premium-fornemmelsen — hvilket forklarer de rammeløse sideruder, som giver coupé-fornemmelse.

pana-006

BILER Slut med diesel i din Porsche

Der kommer seks benzin og dieselmotorer med manuelt eller automatgear, fra 130 hk og op til 220 hk. Det var kun fem procent af den tidligere 508 som blev solgt med benzinmotor, men markedet for dieselbiler er ved at ændre sig, også for Peugeot. Fordi den kører på den seneste EMP2-platform, så kommer der en plug-in hybrid i slutningen af 2019, hvor det bliver muligt at placere batterierne under bagsædet, så de ikke går ud over bagagepladsen. Der tales om en 50-hestes elmotor og 50 kilometers rækkevidde på el.

Den nye 508 får officiel premiere på biludstillingen i Geneve i marts.

peugeot_508_2202styp_103

peugeot_508_2202styp_104

peugeot_508_2202styp_106

peugeot_508_2202styp_302

peugeot_508_2202styp_304

peugeot_508_2202styp_308