NY VOLVO XC40

Volvo går nu ind i den lille SUV-klasse med den nye XC40, som byder ind med et skarpt design og et helt nyt koncept kaldet Care by Volvo, hvor du abonnerer på din bil som på din mobiltelefon, og får en ny hvert andet år

 

Der er store forventninger til den nye XC40, som for første gang fører Volvo ind i det lille SUV-segment, og her er der ikke nogen, som får noget forærende. Derfor har Volvo også tænkt helt nyt, ikke mindst i konceptet bag, som kaldes Care by Volvo, og lyttet til kundernes input fra XC90 og XC60 — XC40 har eksempelvis park-by-wire på automatgearkassen, så gearvælgeren automatisk går i ‘P’ når motoren slukkes, hvilket den ikke gør på XC60 og XC90 i dag.

Designet er meget som de konceptbil er Volvo tidligere har vist, og faktisk mere kompromisløst end XC60 og XC90. Men i denne klasse er stil en absolut nødvendighed, for man er oppe mod de stærke tyskere. Indvendigt har man til gengæld brugt alle de samme elementer som findes i de større modeller, akkurat som BMW, Audi og Mercedes gør.

FullSizeRender_1

BILER Tipo vender tilbage

Platformen er naturligvis Volvos nye Compact Modular Architecture, så altså den samme platform der bruges til de større Volvo-modeller. En af de sværeste discipliner for en bilfabrikant er at bygge små biler der lever op til de præferencer som udstikkes af de større modeller. Men en XC40 er i virkeligheden en mindre XC60 — samme platform, samme motor (Volvo har kun én …) og et langt stykke hen af vejen samme interiør. CMA er forberedt til at håndtere både elektrisk firehjulstræk og en ren elbil. Begge dele er en hjørnesten i Volvos strategi, hvilket mange medier fik galt i halsen, da de skrev, at Volvo i løbet af få år kun vil lave elbiler. Det er ikke rigtigt. Men alle Volvos modeller bliver elektrificerede — altså enten rene elbiler eller med hybridteknik.

Til sidst er der Care by Volvo som er et alternativ til privatleasing, men med en langt højere grad af convenience. Der er ingen udbetaling og i virkeligheden er det en slags leje/abonnementsordning. Du specificerer en bil, kører den i 24 måneder, hvorefter du får en ny bil. Service, klargøring og forsikring er en del af aftalen, og du kan endda få leveret varer direkte til bagagerummet af din bil mens du er på arbejde — og skal du bruge en større bil i en periode, så kan Volvo også klare det.

01-porsche-mission-e-concept-frankfurt-1

BILER Flere detaljer om Mission-E

Volvo sammenligner det med den måde du har din mobiltelefon, hvor du betaler et abonnement for en række tjenester, og du så løbende opdateres med ny hardware. Programmet skydes i gang med XC40, men vil løbende blive udbygget til også at omfatte Volvos øvrige modelprogram. De forskellige tjenester styres med en app, hvor du også kan dele din XC40 med andre.

Der er to modeller ved introduktionen, nemlig XC40 D4 med 190 hk og XC40 T5 med 247 hk, begge med firehjulstræk og 8-trins automatgear. Efter årsskiftet kommer de mindre modeller med forhjulstræk og manuelt gear som T3, T4 og D3. Senere kommer en hybridmodel med 3-cylindret benzinmotor og elmotor. Når det gælder dimensioner er den 442 centimeter lang og 165 centimeter høj, og altså 26 centimeter kortere end storebror XC60.