PLUG-IN TIL FREMTIDEN

Golf GTE er den eneste plug-in hybrid i klassen, den er så luksuriøs som en Golf GTI, med en yderst anvendelig rækkevidde på ren el — og så er den både hurtigere og billigere end en Toyota Prius …

 

Volkswagen har noget med at gøre alting helt rigtigt når det gælder Golf. Måske fordi man godt er klar over, at indsatserne er temmelig høje her. Det er kun i Danmark at alle kører Up. I resten af verden er det Golf som er maskinen der driver VW-koncernen, og lige netop GTE-versionen kan meget vel vise sig at blive et meget vigtigt kort i den nærmeste fremtid, hvor der tales meget om at dieselbiler vil blive forbudt, ikke mindst i de store byer.

Toyota burde have et par årtiers forspring i forhold til alle andre på netop hybridbiler, men verdens største bilfabrikant er hjælpeløst bagud når det gælder teknologi — Prius er blevet overhalet af Kia og Hyundai, og i Golf-klassen har VW indtil videre markedet for sportslige luksus plug-in hybridbiler, for udover Audi A3 e-tron, så findes der ikke noget som kan matche den i denne klasse.

01-audi-aicon-concept-1

BILER Audi med ekstra kedelig …

I virkeligheden er GTE ikke så meget et alternativ til GTI som dieselmodellen GTD, og en miljøbil uden et kompromis (som i en Prius, der har ret begrænsede præstationer …), og et alternativ til dem, der trods alt ikke har lyst til at gå hele vejen til en e-Golf. Først og fremmest er GTE mere sportslig at se på med 10 millimeter lavere undervogn end en standard-Golf, og velvoksne 18-tommer fælge, der gør lidt mere butch end Audi A3 e-tron. Derfra er de to dog ens med den samme kombination af en 150-hestes 1,4 TSI benzinmotor og en 100-hestes elmotor, bygget sammen med den 6-trins DSG-transmission — der på den måde også benyttes, når man kører på ren el.

Det betyder også, at man stort set altid starter med elmotoren med en sekundær kobling, og at benzinmotoren derefter kobles ind alt efter hvilket er de fem køreprogrammer som er valgt — og hvis du for alvor skal hurtigt af sted fra lyskrydset, så skal den stå i e-mode og køre på elmotoren alene. Derefter kan man så skifte til GTE-knappen, hvor el- og benzinmotoren kombinerer kræfterne og leverer en samlet systemeffekt på 350 Nm — det samme som en Golf GTI.

Ifølge VW er rækkevidden på ren el små 50 kilometer, når det 8,8-kWh er fuldt opladt — og ladestikket sidder i fronten, direkte bag VW-logoet — mens MQB-platformen er forberedt til at integrere batteriet under bagsædet, i stedet for under gulvet i bagagerummet (hvor man stadig finder den 40-liters benzintank). Det hjælper vægtfordelingen, men det er stadig 120 kg ekstra vægt uanset hvor det placeres, og sammen med en øvrige teknologi som er nødvendig for at det hele skal fungere, så ender egenvægten på 1.599 kg, hvilket er mere end 200 kg tungere end en Golf GTI.

mercedes-amg-project-one-inline2-photo-690648-s-original.jpg

BILER Her er Mercedes-AMG Project One

Indvendig er der disket op med sportssæder i et mønster, der minder om GTI-versionen, selv om blå (der er det nye grøn) har erstattet rød, samt med et tykt læderrat for at understrege, at det her ikke er noget øko-kompromis. På listen over udstyr findes VW’s digitale instrumenter som dog kræver, at man lige sætter sig ind i hvordan det er muligt at skifte mellem de mange oplysninger, for hvis ikke, kan det hele godt bliver en anelse forvirrende med både tankmåler, batteriindikator, oversigt over opladning og så videre.

Den har det bedst med et helt opladt batteri, og der er en indstilling i transmissionen, så man kan oplade undervejs. Det gør også at du kan udnytte den til at ramme 0-100 km/t på under otte sekunder i GTE-mode, men den bliver aldrig nogen GTI — dertil er der lidt for mange ekstra kg at slæbe rundt på. Som en hurtig og komfortabel GT er den dog i sit es, og hvis du vil køre mest økonomisk er det bedst at lade benzin- og elmotoren selv finde ud af at fordele arbejdet.

Det er faktisk lidt sjovt, at den fremmeligste konkurrent til Golf GTE er ingen andre end den Toyota Prius der ganske enkelt bliver naglet til gulvet gennem testiklerne i enhver sammenligning. Prius er langsommere, både fordi den har færre kræfter og en CVT-transmission, den er 30-40.000 kroner dyrere, den er langt fra så fuldendt i interiøret og så har den ingen plug-in funktion, hvilket vil sige, at du ikke kan styre om du kører på el eller benzin. I en ikke alt for fjern fremtid kunne man sagtens forestille sig “zero emission”-zoner i de større byer, og her vil du kunne køre med din Golf GTE, hvis blot der er strøm på batterierne, men ikke din Prius. Det samme gælder turen til børnehaven på den kolde vintermorgen, hvor det ikke er nødvendigt at starte benzinmotoren i din Golf.

high_911_gt3_with_touring_package_2017_porsche_ag (1)

BILER Porsche 911 GT3 med manuelt gear

Forklaringen er at, uanset hvad Toyota ellers måtte påstå, så kører en Prius mere end få meter før benzinmotoren må hjælpe til på grund af batteripakkens begrænsede størrelse. Den er anderledes dimensioneret i Golf GTE, og derfor har den en reel rækkevidde på 30 kilometer på el, og ofte længere. Men i betragtning af hvor længe Toyota har arbejdet med hybridsystemer, så er det pinagtigt at se, hvor langt man i dag er bagud rent teknisk.

Golf GTE er først og fremmest et overbevisende produkt og den eneste premium plug-in hybrid i Golf-klassen. Den tilbyder en anvendelig zero emission-rækkevidde, og samtidig er den så praktisk og indbydende som enhver anden Golf, uden noget kompromis, udover den højere vægt, mens afgiftssystemet gør den til noget nær det bedste tilbud i Golf-programmet lige nu.

 

VOLKSWAGEN GOLF GTE

 

Motor 1,4 turbo R4 + elmotor

Ydelse 204 hk

Præstationer 0-100 km/t 7,6 sek., topfart 222 km/t

Forbrug 62,5 km/l (opgivet)

Pris 365.990 kr.