PORSCHE 930 + F1-MOTOR = ****!

I 80’erne byggede McLarens F1-team en Porsche 911 prototype udstyret med den samme turbo V6 fra TAG-Porsche de benyttede i F1-racerne. Nu bygger Lanzante så 11 eksemplarer af 930 Turbo den samme motor, blot fordi de kan!

 

Forestil dig en Porsche 930 Turbo med en F1-motor, og ikke bare en hvilken som helst F1-motor, men en af de Porsche-TAG F1-motorer som McLarens F1-team brugte til at vinde 25 løb med, før McLaren blev den der orange klat nede bag i feltet, hvis primære funktion er som et sted Fernando Alonso kan brokke sig, uden nogen behøver sidde ved siden af ham. Fra 1984 til 1987 byggede Porsche en 1,5-liters turbo V6 med navnet TAG-Porsche TTE P01 som blev benyttet i McLaren MP4/2 og MP4/3. I kvalifikationstrim leverede den mere end 1.000 hestekræfter, hvilket blev skruet ned til 750 hk i selve løbet. I de første tre år leverede maskineriet to VM-titler for konstruktører og tre for kører til Alain Prost og Niki Lauda.

IMG_0008

BILER Volvo på budget

Dengang byggede McLaren en Porsche 930 prototype med TAG-motoren, men gemte den så langt væk, at den kun eksisterede som et rygte, indtil McLaren udstillede bilen i lobbyen i deres nye Technology Centre i Woking. Det var uden tvivl der at den fangede Lanzantes opmærksomhed — det var dem, som præparerede den McLaren F1 GTR sponsoreret af Veno Clinic som vandt Le Mans i 1995, og dem som byggede den gadelegale udgave af McLaren P1 GTR.

McLaren havde åbenbart 11 af de gamle TAG-motorer på lager, og dem har de solgt til Lanzante, som har tænkt sig at proppe dem bag i lige så mange Porsche 930 Turbo. Faktisk viste man modellen frem til Porsche-festen Rennsport Reunion i Laguna Seca, selv om den nyhed forsvandt i begejstringen over den nye Porsche 911 Moby Dick.

Akkurat som den oprindelige McLaren-Porsche prototype, er der intet som afslører Lanzantes Porsche udvendigt, udover lidt andre karrosseridele og et sæt RUF-fælge. Indvendigt er den også diskret, og eneste synlige forandring er de dybere sæder, men se på instrumentbordet, og det er tydeligt, at et eller andet er galt, for omdrejningstælleren går nu til 9.000 o/min.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1Mzk1Mzc7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIxNmIxMjc2NzUyNmUxMDk1YzE3ODFlYzJkMWY4OTcwZWJkMmU2Y2NhIjt9-1

BILER Moby Dick vender tilbage

Det er Cosworth som restaurerer motorerne, og udstyres med en lille messingplade som viser motorens racerhistorie. Det vides endnu ikke hvor meget ydelsen bliver, selv om der nok ikke er nogen tvivl om, at den drosles en del ned. Det vides heller ikke om bilerne bliver lovlige til brug på offentlig vej (hvilket ville ødelægge lydsporet …). Men en klassisk 930 Turbo med en F1-motor? Selv en Singer synes at blegne …