PORSCHE OVERTAGER UNIVERSET

Ifølge tyske analytikere er Audi på vej til at blive afløst af Porsche som kongen af Volkvwagen-gruppens premium-division, og allerede fra starten af 2019 vil Lamborghini, Bentley og Bugatti blive styret fra Zuffenhausen i stedet for Ingolstadt

 

Det var den tidligere Volkswagen-chef Ferdinand Piëchs faste strategi, at spille sine forskellige divisioner ud mod hinanden, hvilket tydeligvis er noget man holder i hævd nede i Wolfsburg. For mens Audi længe har styret luksus- og sportsvognsmærkerne som Lamborghini og Bentley, så mener flere tyske kilder, at den position nu overtages af Porsche.

Det kan der være flere grunde til, først og fremmest at man vil bane vejen for at Porsche bedre kan dele teknologi med de øvrige mærker i premium-segmentet. En af de vigtigste dele er den 800-volts teknologi som Porsche har udviklet til den nye elbil Taycan, som er oplagt at bruge hos Lamborghini, Bentley og Bugatti. Ifølge Automobile Magazine, bliver omstruktureringen sat i gang allerede fra 1. januar 2019.

BULLI_CARGO_01

BILER Verdens mest cool van?

Rent strategisk er det bedre at premium-bilerne bruger komponenter og teknik fra Porsche end fra Audi, da det er mere eksklusivt, og det første resultat af det nye samarbejde bliver sandsynligvis afløseren til Lamborghini Huracan samt, i lidt mindre grad, den nye Aventador som allerede er under udvikling.

Aventador og Huracan benytter en ny platform i kulfiber, som kommer til at danne udgangspunkt for flere superbiler i VW-koncernen, hvilket vil give en besparelse på 2,3 milliarder dollar. I dag benytter Aventador, Bugatti Chiron og Porsche 918 Spyder hver sin platform. Mens Aventador bevarer sin klassiske V12-motor får den tilført hybridteknologi, hvor to elmotorer trækker på forakslen, hvilket alt i alt skulle give små 1.000 hk.

proxy.duckduckgo.com

GADGETS Vækkeuret som brygger kaffe

Det, der har udløst rokaden, har sandsynligvis været at Audi ikke har haft held til at rette op på Bentley, hvis salg i første halvår af 2018 faldt med 15 procent, mens man ifølge de tyske finansaviser taber over 100.000 kroner hver gang man sælger en bil — og Porsche er om noget fabelagtige til at tjene penge.

Til gengæld går det bedre for Bugatti, som analytikerne Berstein Research i sin tid anslog tabte over 30 millioner kroner på hver eneste Veyron de solgte. På den nye Chiron siger Volkswagen selv at de laver et overskud, og under Porsches vinger kunne projektet vokse med flere modeller, som en SUV, som kunne tage kampen op med Ferrari.