PORSCHE VIL SÆLGE 50% ELBILER I 2023

I 2023 skal halvdelen af bilerne fra Porsche køre på el, hvilket bliver skudt i gang med Mission E, som debuterer allerede i 2019 og bliver et oplagt alternativ for den, der gerne vil have noget andet end blot endnu en Tesla …

 

Porsche er måske ikke lige dem man ville forvente komme med en så ambitiøs målsætning, men samtidig er Porsche mere end noget andet drevet af teknologi og traditioner. Ifølge et tysk magasin har Porsche derfor proklameret, at man har en målsætning om at 50 procent af produktionen vil være elbiler i 2023.

Spydspidsen i den satsning bliver Mission E, Porsches første elbil, der er sat til at debutere i 2019 og som vil være i stand til at køre 500 kilometer på en opladning. At der stadig bliver tale om en Porsche er der ingen tvivl om, for bilen har 590 hk og spurte fra 0-100 km/t på blot 3,5 sekunder. Der er nok heller ingen tvivl om at Tesla-ejerne vil blive sat på plads i kurverne.

262_0_03

GADGETS Verdens største fladskærm!

Derudover har Porsche planer om en elektrisk udgave af Macan, der er mærkets bedst sælgende model. Ifølge Porsche selv kan man fremstile 60.000 rene elbiler om året i Zuffenhausen, hvilket dog kun er en tredjedel af Porsches samlede produktion på 238.000 biler om året, men derudover vil der sandsynligvis komme elektrificerede udgaver af eksisterende modeller som vil blive fremstillet på Porsches øvrige fabrikker, og det vides ikke om Porsche inkluderer plug-in hybrider i regnestykket.

Det er dog ikke alle modeller som bliver elektriske. Eksempelvis har Porsche netop droppet en plug-in version af 911, fordi det gav flere ulemper end fordele, og Porsche vil også fremover være synonymt med sportsvogne (selv om de bygger langt flere SUV’er, men det er naturligvis en anden sag …).

db2017au00956-1

BILER VW Up som GTI

En anden pointe er, at det tydeligt viser, at Tesla snart for alvorlig konkurrence på markedet for premium-elbiler. Tysk bilindustri, med Volkswagen-gruppen i spidsen, kommer til at satse benhårdt på elbiler i de kommende år, og det er dårligt nyt for Tesla, som er tynget af en stor gæld. De tyske bilfabrikker har kapaciteten, netværker af forhanlere og teknologien, og har ganske enkelt siddet og ventet indtil markedet og teknologien var klar.

Porsche Mission E kommer til at matche Teslas Model S, Audi kommer med en rival til Model X og Volkswagen ID vil tage kampen op med Teslas kommende Model 3 — og derudover er der så konkurrenter fra BMW og Mercedes.