PRISEN FOR ELBILER? FLERE SUV’ER …

Den nye Volkswagen T-Cross er kun begyndelsen på det, der bliver en sand flodbølge af SUV/crossover-modeller fra Volkswagen-gruppen, og som ironisk set er affødt af investeringen i elbiler, der også kan resultere i en fusion mellem Volkswagen og Ford

 

Jo, Volkswagen har meldt sig ind på markedet for elbiler, men samtidig øger man antallet af SUV/crossover modeller i sit program. Faktisk vil Volkswagen tilbyde over 30 SUV/crossover modeller fra 2025, og forventningen er at halvdelen af alt hvad man sælger vil være SUV-modeller.

Lige er én ud af fem biler fra VW en SUV, men det kommer til at vokse, ikke bare i USA, men også i Kina og Sydamerika. Den nye Tiguan siges at være en af de ti bedst sælgende biler i verden og der er solgt mere end fem millioner eksemplarer siden modellen blev introduceret, mens Touaren nærmer sig den første million. Nu er der så et nyt lille medlem af den højbenede familie i form af T-Cross, som er en crossover i Polo-størrelse til Europa, Kina og Sydamerika, mens han til USA har udviklet full-size modellen Atlas, der ikke kommer til Europa.

293ab0cb-4bf2-4d2b-b452-aa0aa144a57a_teaser_original_720x1_5

BILER Ex Machina

Så hvorfor den store vækst i antallet af SUV/crossover modeller? Jo, for det første er det dem som er populære på markederne so udvikler sig mest lige nu, hvilket også kan ses i væksten i billige modeller som Dacia Duster og Ford Ecosport. Men det er også den måde VW vil øge indtjeningen så de kan betale for investeringen i elbiler og selvkørende biler.

2018-Volkswagen-Atlas-01

I USA har VW en full-size SUV på markedet med Atlas. Skal den fremover bygges sammen med Ford?

En anden ulmende nyhed fra Volkswagen er romancen med Ford, som mange analytikere forvente kan udvikle sig til en decideret forlovelse. Samarbejdet startede oprindelig med varebiler, men kunne sagtens udvikle sig. De to mærker er stærke på hver deres område og deres modelprogrammer overlapper meget lidt. Ford tjener penge på de pickups som VW ikke bygger, mens VW snart vil have et program at elbiler — VW er stærke i Kina men svage i USA, mens det modsatte er tilfældet for Ford.

IMG_0012

BILER Volvo på budget

Hvis en fusion mellem VW og Ford blev en realitet, ville de være i stand til at dominere bilbranchen i kraft af deres størrelse, og det eneste som taler i mod det er egentlig kulturforskellene mellem Tyskland og USA, som var tydelige i det ulykkelige forsøg på at fusionere Daimler og Chrysler.

Men som en analytikeren John McElroy påpegede i branchemediet Autoline, så er der for mange bilfabrikker som fremstiller for mange bilmærker med for mange modeller. Motorer og gearkasser kunne deles langt mere end i dag, uden at kunderne ville bekymre sig, og alle ville være i stand til at reducere omkostningerne.