PROBLEMET MED TESLA AUTOPILOT…

Som vi tidligere har skrevet, så får man ikke altid svar på sine spørgsmål hos Tesla, særligt dem der handler om sikkerhed. Nu er der sket det, der er det første uheld med dødelig udgang i en Tesla som kørte med den såkaldte Autopilot, hvad Tesla-chefen Elon Musk dog undlod at fortælle sine investorer…

 

Efter at vi selv at have oplevet Tesla komme med adskillige påstande under præsentationen af Model X, og bagefter nægte at udlevere den præsentation, de netop havde gennemgået, begynder der at tegne sig et noget ubehageligt billede af den amerikanske fabrikant af eksklusive elbiler. Tesla har teknologi, som ingen andre benytter — som Autopilot, hvor bilen kan køre selv, eller Summon, hvor du kan trykke på en knap, og så kører bilen selv fra sin parkeringsplads og til der hvor du er.

Tesla er på en mission, og de ting, der går dem imod, dem vil man helst ikke tale om, for nu at sige det populært. Det er ulykken i USA, hvor en Tesla Model S kørte med Teslas Autopilot et godt eksempel på. Ulykken skete den 7. maj i Florida. Joshua Brown kørte galt, da en lastbil med en trailer kørte på tværs af den vej, hvor han kom kørende i en Tesla Model S med Autopilot slået til.

AM-03

ASTON MARTIN OG RED BULL BRYDER ALLE GRÆNSER

Tesla sagde efterfølgende at den hvide trailer mod en solrig himmel gjorde, at Autopilot ikke kunne se den. I stedet fortsatte Joshua Browns Tesla ind under traileren, og han overlevede ikke uheldet. Ifølge Tesla er det den første dødsulykke med systemet, og alt i alt har Teslas biler tilbagelagt 130 millioner miles (209 millioner kilometer) uden uheld. Det er, ifølge Tesla, langt bedre end gennemsnittet USA, hvor der sker en ulykke med dødelig udgang for hver 94 millioner miles (151 millioner kilometer).

“Tesla sagde efterfølgende at den hvide trailer mod en solrig himmel gjorde, at Autopilot ikke kunne se den. Derfor fortsatte Joshua Browns Tesla ind under traileren, og han overlevede ikke uheldet”

Tesla kaldte også Joshua Brown “en ven af Tesla og af elbilen, en person som tilbragte sit liv fokuseret på innovation, teknologi og som troede stærkt på Teslas mission”. Joshua Brown har tidligere uploadet film på YouTube som viste, hvordan Autopilot i reddede ham fra et trafikuheld, og meget tyder på, at han selv bærer en del af skylden, da politiet fandt en bærbar DVD-spiller ved siden af ham i bilen efter uheldet, hvor der stadig kørte en film med Harry Potter. Selv når Teslas Autopilot er slået til, skal føreren stadig holde opmærksomheden på vejen. Problemet er bare, at det er det ikke alle der gør, fordi bilen kører selv…

Derfor har Teslas Autopilot også fået kritik fra flere steder, en kritik som Tesla og grundlæggeren Elon Musk blankt har afvist. En af kritikerne er Volvo, som selv arbejder med selvkørende biler, og derfor kan siges at være blevet overhalet af Tesla. Men ifølge Volvo er Teslas Autopilot ikke tilstrækkelig sikker. Eller som en talsmand fra Volvo forklarede i et interview: ”Vores system stopper bilen, hvis du ikke reagerer, hvis du er faldet i søvn eller ser en film, for så længe bilen kører, så er det vores ansvar.”

riva-rivamare-luxury-speedboat-007
RIVAMARE – EN NY TIDS RIVA

Hvis der opstår en kritisk situation så kobler Teslas Autopilot sig selv ud, og det er netop problemet. For det første hjælper det ikke meget, hvis føreren af forskellige årsager ikke er opmærksom i det øjeblik. For det andet kan det være sin sag, at skulle tage rattet i samme sekund, der opstår en kritisk situation, og derefter reagere korrekt. Det er, igen ifølge Volvo, netop en af de store udfordringer ved fremtidens selvkørende biler. For når bilerne kører selv, vil dem der kører dem, have mindre erfaring med at reagere korrekt, og derfor kan man ikke blot give dem kontrollen tilbage, i det øjeblik lortet virkelig brænder på…

“Hvis der opstår en kritisk situation så kobler Teslas Autopilot sig selv ud, og det er netop problemet. Det hjælper ikke, hvis føreren ikke er opmærksom, og det kan være sin sag at skulle tage rattet i det øjeblik lortet brænder på”

Det er nu ikke det eneste problem som Joshua Browns ulykke har afstedkommet for Tesla. Ulykken, der altså fik dødelig udgang, og som Tesla har indrømmet skete mens Browns Model S kørte med Autopilot skete den 7. maj. Ifølge Reuters informerede Tesla dog først første NHTSA (National Highway, Traffic and Safety Administration) den 16. maj. NTHSA foretog en undersøgelse som først blev offentliggjort den 30. juni, så indtil da, var der ingen udover NTHSA og Tesla selv, som vidste, at der havde været et uheld med dødelig udgang i en af deres biler, mens den kørte med Autopilot.

Under normale omstændigheder ville det ikke have nogen betydning, fordi det ganske enkelt er den tid det tager, at gøre undersøgelsen færdig, og den lille uges tid det tog for Tesla at informere NTHSA om, at bilen havde kørte med Autopilot samt udlevere de nødvendige data, lyder vel også meget tilforladeligt.

Tesla-01

På Twitter kaldte Elon Musk det ‘bullshit’ når Fortune skrev, at uheldet med Autopilot kunne være relevant information for Teslas investorer…

Altså, hvis ikke det var fordi Tesla, som stadig er i investeringsfasen og derfor kører med underskud, sikrede sig for 1,46 milliarder dollars (knap 10 milliarder danske kroner) den 18-19 maj som en kombination af en aktieudvidelse og at Elon Musk solgte nogle af sine egne aktier i Tesla. I den forbindelse synes hverken Tesla eller Musk at man ville ødelægge den gode stemning ved at fortælle, at der NTHSA var ved at undersøge de nærmere omstændigheder omkring en dødsulykke, som involverede Teslas Autopilot. Musk fortalte senere Fortune i USA, at han ikke mente den information var “relevant” for investorerne, på trods af at man netop har markedsført Autopilot som et system, der øger sikkerheden for kunderne.

Eller som journalisten Carol Loomis fra Fortune skrev:

”On May 18, eleven days after Brown died, Tesla and CEO Elon Musk, in combination (roughly three parts Tesla, one part Musk), sold more than $2 billion of Tesla stock in a public offering at a price of $215 per share—and did it without ever having released a word about the crash.
To put things baldly, Tesla and Musk did not disclose the very material fact that a man had died while using an auto-pilot technology that Tesla had marketed vigorously as safe and important to its customers”

Som Elon Musk plejer i den slags situationer, henvendte han sig til redaktøren på Fortune, Alan Murray, via Twitter, med påstanden om, at artiklen var forkert. Ifølge Musk ville Autopilot redde en halv million menneskeliv om året, hvis alle biler i hele havde systemet.

Tesla-2

Tesla Autopilot kunne redde en halv million menneskeliv om året, i følge Elon Musk. Det er ikke alle, der er enige…

Nu er der så et nyt uheld med en Tesla som menes at have kørt med Autopilot, denne gang en Model X. Denne gang var føreren en kendt person i USA, nemlig den flamboyante kunsthandler Albert Scaglione, der kørte galt i den såkaldte Pennsylvania Turnpike. Hans Model X ramte autoværnet og rullede rundt, men alle klarede sig uden varige mén.

“Nu er der så sket et nyt uheld med en Tesla som kørte med Autopilot. Først sagde Tesla at man ikke havde nogen data som antydede, at Autopilot havde været aktiv. Det blev senere ændret til at man ikke havde ‘nogen grund til at tro’ at Autopilot havde været aktiv”

Netop det med at hans Model X rullede rundt er tragikomisk, for under den skandinaviske præsentation af Model X fremhævede Tesla på måde, der nærmede sig det absurde, at på grund af batteripakken, så kunne en Model X stort set ikke rulle rundt. Derefter understregede man at det var et stort problem i alle andre biler i SUV-klassen, baseret på nogle data, man efterfølgende ikke ville udlevere. Dertil kommer flere videoklip på YouTube og facebook, med mindre uheld hvor førerne skyder skylden på Teslas Autopilot som dog ikke er mulige at verificere.

Efter ulykken i Pennsylvania meddelte Tesla, som får en meddelelse, når en airbag udløses i en af deres biler, at “der ikke var nogen data som antydede, at Autopilot var aktiv da ulykken skete”. Det blev senere ændret til det lidt mere kryptiske “at der ikke var nogen grund til at tro, at Autopilot var aktiv, da uheldet skete”.

IMG_2724

TESLATOLOGY — OG TEST AF TESLA MODEL X

Det viste sig nemlig at Tesla ikke havde haft held til at tale med føreren, Albert Scaglione, efter uheldet, samt at det på grund af skaderne på bilen, ikke havde været muligt at downloade data fra bilen. En anden mulig forklaring kan naturligvis være, at Autopilot koblede sig selv ud, i sekunderne inden bilen kørte galt, hvilket muligvis har været en medvirkende årsag til, at det gik galt. Pennsylvania Turnpike er en temmelig skarp kurve, hvor der til stadighed er folk som kører galt.

Det sidste kapitel i historien om Teslas Autopilot er ikke skrevet endnu, og uanset hvad Elon Musk ellers måtte påstå, så er der ingen tvivl om, at der sidder nogle investorer som føler, at de er blevet ført bag lyset. Det store spørgsmål er ikke så meget om systemet er sikkert, men om det er sikkert i hænderne på Tesla-ejerne. Som ulykken i Florida beviste, så betyder Autopilot ikke, at du ganske enkelt kan lade bilen køre selv. Problemet er bare, at det er der tydeligvis nogle af kunderne som tror…

model-s-wummon-accident

En Tesla er kørt ind i en trailer. Ejeren siger, bilen gjorde det af sig selv, da han brugte Summon-fuktionen. Tesla siger, at det var ejeren selv som kørte…