RENAULT: IKKE FLERE DIESELMOTORER

Hvis du af at køre diesel, så skal du nok nyde det mens det varer, for ifølge Reuters har Renault allerede taget beslutningen om at begynde at udfase dieselmotoren helt

 

Ifølge Reuters er Renault nået frem til, at det om ganske få år ikke længere vil kunne betale sig at fremstille dieselmotorer. Renault har først og fremmest regnet på, hvor meget det vil koster at overholde de stadig strammere emissionskrav, der heller ikke blev hjulpet på dieselskandalen fra Volkswagen, og har gjort, at netop dieselbilerne er i miljømyndighedernes søgelys.

GADGETS Uber taber 8,4 milliarder kroner…!

Renault har ikke bekræftet noget officielt, men det står klart at nye testmetoder og strammere emissionskrav vil betyde, at dieselmotoren i løbet af få år vil blive så dyr, at den vil blive presset ud af markedet. Derfor kommer dieselmotorerne langsomt til at forsvinde, først i Twingo og derefter Clio og Mégane. I de større modeller vil diesel stadig kunne betale sig, ikke mindst fordi en dieselmotor stadig vil give det laveste forbrug.

Et andet problem med dieselmotorerne er, at der efter VW’s skandale er kommet mere fokus på, at de ofte udleder langt mere end hvad der er opgivet — eksempelvis ved koldstart. Priserne for plug-in hybridbiler kommer også til at synke væsentligt de kommende år. Sammen med lavere beskatning og ’zero-emission zoner’ i de større byer, vil det være endnu et søm i kisten til dieselmotoren.

BILER Golf GTI Clubsport er den fattige mands Porsche 911 R

Andre bilfabrikanter ventes at følge Renault, hvilket hjælpes godt på vej af en rapport fra konsulentfirmaet Alix Partners, der har regnet sig frem til, at dieselbilernes markedsandel i Europe vil synke fra 52 procent i dag til blot ni procent i 2030. Desuden arbejder Renault allerede med hybridteknik i Formel 1, og hvis det skal give mening, så skal man også kunne tilbyde de biler, man sælger til kunderne.