RETRO PÅ DEN FEDE MÅDE

Mens MINI redesigner sig selv med hver ny generation, så forbliver Fiat 500 den samme, for selv om den nu har fået endnu et facelift, så er det som altid kun detajler der er ændret på …

 

Det lyder lidt ondt at sige det, men en Fiat 500 er en retro-Panda. Det kan godt være at den ene er femdørs snusfornuft, og den anden er “funktion følger, når vi er færdige med formen”, men 500 er bygget på samme platform som Panda, og af samme grund dele er de to motorer og gearkasser. Men biler er livsstil, og en Fiat 500 er livsstil destilleret ned i lommestørrelse.

Da den kom frem blev den sammenlignet med MINI, og de to eksisterede da også side om side til at begynde med. Men hvor tyskerne insisterer på at redesigne enhver ny generation af MINI, og følge den tyske tradition som foreskriver, at man ikke — under nogen omstændigheder! — kan have for mange modelvarianter, så har Fiat stort set ikke ændret designet af 500. Seriøst tænk tilbage på MINI Coupé, der må være designet i München i oktober. Det var en MINI med en hat, og uden bagsæde. Eller MINI 5-dørs som må være det bedste argument for aldrig at lave en MINI med fem døre.

db2017au00956-1

BILER VW Up som GTI

Fiats designere ramte helt rigtigt med 500 i første hug, og derfra har de så forbedret det, uden at ændre noget sådan for alvor. Fiat siger selv at den seneste udgave af 500 har 1.800 nye dele, men det må være fordi der er mange nye i for- og baglygter i dag, for vi er virkelig nede i petitesser. Og så kan du få den i mat militærgrøn som på billederne, der gør din 500 lidt mere macho, og lidt mindre Real Housewifes of Søllerød, selv om det er ekstraudstyr til 10.000 kroner.

Indvendigt er alt også som man kender det, for det digitale instrumentbord kom allerede med sidste generation, og selv om sæderne er bedre end den første udgave, så sidder du stadig lidt for højt. Fiat mener ganske vist at topmodellen har højdeinstilleligt forsæde, men det er mest sædet som vipper frem og tilbage — højden er den samme. Og så er en MINI lysår foran en 500 rent køredynamisk, men den lille Fiat redder det hjem på charmen, og med interiøret, som igen spiller på samtlige tangenter i det nostalgiske stueorgel.

IMG_6088

BILER Beverly Hills Car Club

Den lille 2-cylindrede TwinAir-motor med turbo er det oplagte valg. Den er ofte misforstået, og har da også lidt svært ved at levere et så lavt et forbrug som lovet, men så får du så meget mere underholdning fra det, der lyder som en båndsav tanket med træsprit fra et finsk hjemmebryggeri. Og den skal altid stå i Sport. Altid! For der er altså kun 80 hk, men til gengæld bruger du dem alle sammen hele tiden. Det eneste du savner er at den reagerer lidt hurtigere på speederen, for det er som om den tøver, men når den først tager fat, er der masser af moment.

Den eneste rigtige store nyhed sidder du til gengæld og kigger på i topmodellerne, nemlige den store infotainment-skærm som Fiat kalder uConnect MultimediaScreen. Den er nem at bruge, har en flot opløsning og er smukt integreret i interiøret. Og ja, en 500 fås stadig kun med to døre, så bagsædet er en noget klemt. Men hvis du har brug for fem døre, så skal du have en Panda.

 

Fiat 500 Sportiva

 

Motor 0,9 R2, 8V Ydelse 80 hk @ 5.500 o/min, 145 Nm @ 1.900 Præstationer 0-100 km/t 11 sek., topfart 173 km/t Forbrug A Pris 149.990 kr.