SÅ FRANSK SOM ‘LIMOUSINE’

Den er stor, den er fransk og den er parat til at udfordre Volkswagen Passat, for med Talisman bevæger Renault sig op i de større klasser, hvor tyskerne ellers har haft det for sig selv

 

Der var engang hvor en Renault var det de ville sælge dig nede hos Volvo, når de var helt sikre på, at de ikke kunne lokke dig ind i en Volvo 340. Og så kun en Clio, for det var det eneste de havde på programmet. Så forsvandt Renault fra det danske marked, blot for at vende tilbage igen, og forsvinde endnu engang, for så at vende tilbage med budskabet om, at nu mente de det alvorligt.

I mellemtiden havde det stolte franske mærke bevæget sig gennem adskillige eksistentielle kriser, de færreste havde overlevet — som i 1986, hvor Renault tabte en milliard kroner om ugen, manden, der blev sat til at få skuden på ret køl igen, den nye topchef George Besse, blev myrdet foran sit hjem af den franske terrorgruppe Action Direct.

Omega-Speedmaster-Speedy-Tuesday-Tribute1612302706

URE Limited edition Speedmaster

Så hvis det virkede som om ham, der havde monteret ledningsnettet i din Clio dengang havde tankerne et andet sted, så var der en forklaring. Men Renault overlevede, for hvis der er noget franskmænd er gode til (udover at fremstille ost), så er det at overleve. Man byggede biler som Twingo og Espace, og endte med at blive fusioneret med Nissan, for Nissan lavede biler af den slags, du ikke kunne slide op, men flamboyant er et fransk ord, og det havde japanerne aldrig lært.

Nu er det så blevet tid til Talisman, der er en Renault i den klasse, hvor franske bilfabrikanter holder af at begå selvmord (tænk Peugeot 607, Citroën C6 … og i det hele taget alt, der er større end Golf-klassen). Så det her er en franskmand der skal tage kampen op med Passat, hvilket er en mission, der traditionelt mislykkedes hver eneste gang, men se så på størrelsen af Renault-logoet på fronten.

FullSizeRender_5

Med den nye Renault Talisman har de altså fået styr på det der med interiør-design, de der franskmænd

Den dominerende stil går igen i designet. Den ligner noget som er designet med en fornuftig dosis ‘Mon dieu!’, hvilket ikke kommer til at skade nogen i denne klasse. Og man er også med på det tekniske dobbeltkoblingsgearkasse og en 1,6-liters 160-hestes diesel, som sender dig fra 0-100 km/t på under 10 sekunder og til en topfart på lige over 200 km/t, samtidig med at du kan holde reelle 16-17 km/l.

1460932996290

BILER Tom Sellecks Ferrari til salg

Men mere end noget andet, så har det en godt flow — den måde, den bevæger sig mellem kurverne og ujævnheder, den måde transmissionen hele tiden udnytter de 380 Nm fra den lille diesel (undtagen på de første meter, hvor den af og til har svært ved at beslutte sig om det er første eller andet gear…). Den kører godt, uden at involvere dig alt for meget. Og det er vigtigt.

Det skal den så også, for Intense-versionen koster en halv million, og det er mange penge, som du så også får en hel del for. Som forlygter med fuld LED, bakkamera, vognbaneassistent, nødbremse samt en fransk iPad, til at styre alting med — samt forureningsmåler indbygget i ventilationssystemet (der må være et hit i Oslo). Men mest af alt så viser Talisman, at Renault kan og vil bevæge sig op i de større klasser, hvilket kun er rimeligt. Når alt kommer til alt, så er ‘limousine’ jo et fransk ord …

 

Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 Intense

 

Motor Turbo d. 1,6 R4, 16V

Ydelse 160 hk @ 5.000 o/min, 380 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,6 sek., topfart 213 km/t

Forbrug 22,2 km/l

Pris 492.760 kr.