SAAB VENDER TILBAGE

Nej, ikke bilfabrikken i Trollhättan, der blev købt af kineserne, og som ikke må bygge biler kaldet Saab mere, men flyfabrikken, der fremstiller jagerflyet JAS-Gripen

 

Det var NEVS som købte den gamle Saab-fabrik i Trollhättan tæt på Gøteborg, og alt den indeholdt. Men flyfabrikken Saab, altså dem der fremstiller jagerfly, har længe været trætte af at få deres varemærke forbundet med konkurser og ubetalte regninger, og derfor har de givet NEVS forbud mod at bruge varemærket Saab (som flyfabrikken ejer), og nu er Saab-skiltene derfor taget ned.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzOTA5NTQ7czoxOiJ3IjtpOjEyODA7czoxOiJoIjtpOjk2MDtzOjE6ImMiO2k6MTtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjIzN2Q0NzVhYzIyMTY3MzIyNmQzZmJlZjEyMDE3ZWM0MTNmY2UzOGUiO30=

BILER Mød Range Rover Velar

Nu er Saab, altså flyfabrikken, så på vej tilbage til bilbranchen. Forvirret? Det er der ingen grund til. Det viser sig nemlig at den avancerede teknologi som bruges i moderne jagerfly, som Saab JAS-Gripen, er yderst velegnet til fremtidens selvkørende biler. Hos Saab Aeroplan AB er man sandsynligvis heller ikke blinde for, at der kan gemme sig en ganske god fortjeneste i at skabe en elbil i premium-segmentet, akkurat som Tesla har gjort, men under navnet Saab, som stadig er et godt internationalt brand. Og at man bygger jagerfly med den mest avancerede teknik ved siden af kan umuligt skade noget i den forbindelse.

ws_Saab_Aero-X_Concept_4_1920x1200

En af den gamle bilfabrik Saabs sidste konceptbiler, før GM lod det hele synke i grus. Saab er stadig et stærkt brand

Saab Aeroplan starter med et skabe en ny virksomhed til foråret, som skal arbejde med bilindustrien. Tanken er at sælge den teknologi som er udviklet til den seneste udgave af JAS-Gripen, der fungerer som en platform, hvor brugeren kan fjerne og tilføje funktioner som apps, men ikke ændre det grundlæggende system. Det er lige præcis det som Saabs nye system kan og det passer rigtig godt til bilindustrien.

Volvo V90 Cross Country, D5 AWD, Maple Braun-Metallic

BILER Sælg din Volvo V90…

En anden ting Saab er eksperter i er naturligvis radarteknologi, som arbejder med de mest avancerede algoritmer. Det er faktisk her at Saab ser de største muligheder, og en bilfabrikant kunne spare tre-fire års udviklingsarbejde, ved at benytte systemerne fra Saab som allerede er klar. Og bilerne? For den, der kan designe og udvikle et moderne kampfly, burde en elbil ikke volde de store udfordringer, og det ville være et oplagt sted for Saab at demonstrere sin teknologi. Det har designfirmaet Gray Design spekuleret i, og vist hvordan den næste Saab kunne se ud med elbilen Airox, der både er inspireret af klassiske Saab-modeller og de nyeste jagerfly. Men det vil alligevel være noget af et comeback…