SÆLG DIN VOLVO V90…

Hvis du lige har købt en Volvo V90, så sæt den omgående til salg, for når Volvo V90 Cross Country først kommer ud til forhandlerne, så er der ingen som gider have din V90 mere — eller en XC90, for den sags skyld

 

Det er det samme hver gang. Du troede din iPhone 7 var den ultimative mobil, men nu er iPhone 8 allerede på vej, og den er alt det en iPhone 7 ikke er. Havde du en idé om, at Ferrari F12 Berlinetta var noget? Det var kun indtil Ferrari 812 Superfast dukkede op. Og tænk bare på det Beovision 11 du fik til en god pris, hvilket viste sig at være fordi det nye Horizon venter lige om hjørnet. Nu købte du så en Volvo V90, fordi den der XC90 alligevel var for meget af det gode, selv om du egentlig gerne ville have en SUV, og du følte du havde truffet det rigtige valg. Men det havde du bare ikke. Hvis du lige har købt en Volvo V90, så vil den blive aldeles demoraliseret første gang du møder Cross Country-modellen.

Det er ikke så meget som skiller dem ad, blot 65 millimeter i højden, og lidt kanter på skærmene, som du kan få lakeret i karrosserifarven, hvis du synes det grå plast er lidt i overkanten (eller “charcoal” som svenskerne kalder det).

panamera-sport-turismo-12-1

BILER Porsches stationcar

Selv om det var Audis Allroad som kom til at definere genren (fordi Audi var kommet håbløst bagud på den der SUV-bølge), så var Volvo faktisk først med V70 Cross Country i 1997, der blev en lille succeshistorie for svenskerne. En ting som overraskede både Volvo og Audi var, hvor terrænduelig opskriften var, og derudover tiltalte den de kunder, som synes en full-size SUV er lige i overkanten.

Sådan er det også med den nye V90 Cross Country, som egentlig kun er begrænset af de meget lidt terrænvenlige overhæng for og bag. Når det er sagt så er det sandsynligvis det bedste valg i 90-serien (XC90, V90 og S90). Cross Country-modellerne er normalt lidt mere fast affjedret, men her får du en længere affjedring, som gør den mere komfortabel. Sammen med et let styretøj så synes den blot at svæve over ujævnhederne. Okay, dybe huller og større ujævnheder finder stadig vej til sæderne, men generelt er den blødere affjedret end stort set samtlige stationcars på markedet, selv i luksusklassen. Den bliver aldrig en sportsvogn, med andre ord, så der er ingen grund til at snakke om indstyring — også fordi det ikke interesserer nogen, som er på markedet efter en Volvo V90 Cross Country.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzODYyMDI7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjIyNjM7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI2MjUyYTI2NjYyZGRkY2U1ZWM2M2NhYThkY2E3YWYzMjhjODVkYjcwIjt9

BILER Superfast Ferrari

Det betyder ikke, at den ikke kan komme af sted, når du har travlt eller finder en interessant landevej. Faktisk er den blødere undervogn stort set altid bedre at køre hurtigt med, for når din tyske sportsvogn dirrer afstod over asfalten, så betyder det ikke, at den er sportslig. Det betyder, at den er alt for hårdt affjedret, fordi at virke sportslig. Men det som rystelser, bump og vibrationer betyder, det er, at du i det øjeblik har mindre gummi nede på asfalten og dermed mindre greb i underlaget. Den der stenhårde “sportsundervogn” fungerer fint på en racerbane, ligesom en billardkugle fungerer fint på et billardbord — men tril den så ned af den lokale sognevej og se hvad der sker. Den bløde undervogn fungerer også fremragende i is, sne og regn.

Så er der motorrummet, og det er ganske nemt med Volvo, for der er én motor på programmet, en 2-liters med fire cylindre, enten med 320 eller 254 hk når den kører på benzin, samt 190 eller 235 hk når den kører på diesel. Det er de samme motorer som findes i resten af 90-serien, så ingen overraskelser på den front. 190 hk er rigeligt, 235 hk er helt rigtigt. Den sender dig fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder og til en topfart på 225 km/t.

deus-ex-machina-bel-air-1200-1-960x576

MC Lækkerier fra Deus ex Machina

Interiøret er også som V90, med den velvoksne touch-screen i midten, som kræver lidt tilvænning, og ikke altid er tysker-intuitiv, men som du efterhånden får styr på hvordan fungerer. Som altid i denne klasse er det nemt at sætte lidt for mange krydser på liste over ekstraudstyr, og listen over options er hverken kortere eller billigere end hos de tyske rivaler. Noget af det er essentielt, som luftaffjedringen, mens du sandsynligvis godt kunne undvære audiosystemet med surroundsound fra Bowers & Wilkens — men hvorfor skulle du? Så er der prisen på selve bilen, eller rettere, prisforskellen mellem den normale V90 og Cross Country-versionen, som er omkring 50.000 kroner. Den billigste version er D4 med manuelt gear til 694.000 kroner.

Indtil videre fås Cross Country kun med firehjulstræk. Om der kommer en version med forhjulstræk ved vi ikke endnu, men der er nok ingen tvivl om, at den ville hjælpe med at øge produktionen yderligere fra de 534.322 biler som Volvo leverede i 2016 — små 200.000 biler mere end i 2009, der var det sidste år før Geely overtog Volvo fra Ford …

 

Volvo V90 Cross Country D3

 

Motor 2,0 R4 turbodiesel

Ydelse 235 hk @ 4.000 o/min

Præstationer 480 Nm @ 1.800 o/min

Forbrug 18,9 km/l

Pris 656.900 kr.