SKØN RETRO CATERHAM

Sprint er en retro-fortolkning af den allerede temmelig retro Caterham Seven, og selv om den kun har beskedne 80 hestekræfter, så er det en af den slags biler, der er meget svær at stå for…

 

Der er stil over en Caterham Seven, alene fordi den stadig er i produktion, selv om det ikke længere hos Lotus (hvillket de uden tvivl har fortrudt mange gange…). Men en Caterham er retro, selv om den ikke længere deler nogen komponenter med det originale forbillede, da ny teknologi har fundet vej ind alle steder, ikkke mindst i motorrummet.

Den ligner dog stadig sig selv og oser af herlig retro i de gode gamle dage, før alt det der med crashtests blev opfundet. Caterham er mesterlige til at skabe nye versioner af den gamle Seven, og til Goodwood Revival lavede de endnu en, kaldet Caterham Sprint, som virkelig leverer retro for alle pengene.

BILER Volkswagens dødskys til Tesla

Caterham kalder det selv “et design som var planlagt i 60’erne, men aldrig blev lanceret”. Trods det klassiske udseende, så er teknikken yderst moderne, og motoren er den den 3-cylindrede 80-hestes turbo fra Suzuki, hvis beskedne kræfter synes yderst passende netop her.

screen-shot-2016-09-12-at-2-41-32-pm-1

Det kræver et hjerte af is, ikke at forelske sig hovedkuls i den lille Caterham Sprint, ikke?

Stylingen er uimodståelig retro, med et karrosseri som er modificeret en anelse, så formgivningen er tættere på originalen. Den leveres i seks farver, der alle var på Lotus program i 1966 og 1967. Selve chassiset er pulverlakeret i grå, akkurat som den oprindelige Series 2 Lotus Seven. Interiøret er med et rat i træ, rødt læderindtræk og de cremefarvede stålfælge har hjulkapsler.

GADGETS Folkelig fladskærm fra B&O

Mekanisk er der ikke så meget som er anderledes i forhold til Caterhams 160-model, med en 5-trins manuel gearkasse, og så er affjedringen justeret, så den er tættere på den klassiske Lotus Seven. Det vil sige, at en Sprint er lige så fabelagtig som enhver anden Caterham, blot pakket ind i klassisk stil.

Der er dog et alvorligt minus og det er, at der kun bliver fremstillet 60 eksemplarer, alle som færdige biler, og til en pris på omkring 300.000 kroner uden afgifter. Der gik dog ikke lang tid før hele produktionen var udsolgt…