VERDENS FØRSTE COBRA PÅ AUKTION

 

FullSizeRender_11

Det er ikke bare en Shelby-Cobra, bilen du ser her. Det er den første Cobra, som Carroll Shelby byggede, og som han ejede frem til sin død i 2012, og som nu — efter hans eget ønske — bliver solgt på auktion

Monterey Car Week er der, du normalt finder de dyreste kreationer på fire hjul. Normalt er det Ferrari, Bugatti eller klassiske førkrigs-modeller fra Mercedes-Benz, men i år kan det meget vel blive en Cobra. For den første Shelby-Cobra, den legendariske CSX2000, kommer nu på auktion.

GALLERI – Se den første Cobra

Netop denne Cobra er en hel del anderledes end alle dem, der fulgte efter. Den er udstyret med en 260 kubiktommer Ford smallblock V8, som jo senere blev afløst af 289 og 427 “cubic inches” V8’ere — og så er den oprindelige AC Ace tydelig i alle detaljer. Mærket på fronten er eksempelvis helt unikt, og blev kun benyttet på denne ene bil, som det forklares i video’en.

FullSizeRender_2

CSX2000 var ejet af Carroll Shelby selv, og er aldrig restaureret, hvilket er tydeligt i interiøret

“CSX2000 blev flittigt omlakeret af Carroll Shelby, for at få det til at se ud som om, produktionen allerede var gået i gang, og det var den bil, der blev udlånt til datidens motorjournalister”

En anden vigtig ting er historien, for udover at være den første Shelby-Cobra, så har den altid været ejet af Carroll Shelby selv, den blev brugt til udviklings- og testarbejde, samt udlånt til datidens motorjournalister. Ifølge RM Sothebys, satte Road & Track en tid fra 0-60 miles per hour på blot 4,2 sekunder. Caroll Shelby ville også flittigt omlakere bilen, for at få det til at se ud som om, at produktionen allerede var gået i gang.

GADGET – Ny billigere fladskærm på vej fra B&O

CSX2000 har aldrig været restaureret, og det ses naturligvis. Der er en del buler hist og her, og lakeringen viser tydelige tegn på slid og interiøret har bestemt også set bedre dage. Den næste ejer lader den nu nok være som den er, for det er alt sammen en uundværlig del af bilens imponerende historie.

GADGET – Verdens mest blærede skrivebord…

I dag er bilen ejet af Carroll Hall Shelby Trust, og gunden til at de sælger bilen er, at det var det Carroll Shelby selv ville. Pengene går til den velgørende fond som Shelby efterlod. Og prisen? Den er der ingen, som rigtig tør gisne om, for der har aldrig været en lignende Cobra til salg. Men den bliver dyr, det er der nok ingen tvivl om…