“TESLA GÅR KONKURS I 2019“

Aktiehandlere, analytikere og investorer er allerede begyndt at forberede sig på, at enten Tesla eller Elon Musk bryder sammen i 2019, og faktisk er der ti gode grund til at det vil kræve et mirakel at Tesla overlever til 2020

 

Elon Musk gjorde det umulige da han skabte Tesla, han fik verden til at forelske sig i elbilen, ændrede bilbranchen for evigt og satte miljøet og klimadebatten på dagsordenen. Han er en visionær og enestående begavelse, der har fået det umulige til at ske af flere omgange — som med PayPal og SpaceX. Af samme grund har millioner af Millennials købt aktier i Tesla, hvilket har presset kurserne op. Faktisk er Tesla-aktien 1.000 procent mere værd end da den i sin tid blev udbudt, og som virksomhed er Tesla nu mere værd end Ford — på trods af Ford giver overskud og Tesla kæmper med en enorm gæld.

Hvis man ser lidt nøgternt på det giver det ingen mening, og selv Elon Musk har været kritisk overfor Teslas aktiekurs. For Teslas kritikere, som den tidligere GM-chef Bob Lutz, er problemet med Tesla et helt ordinært spørgsmål om at de bruger flere penge end de tjener, og i den nærmeste fremtid tyder alt på at Tesla vil have behov for at investere endnu mere i de kommende år, mens de kommer til at tjene endnu mindre.

glqp1curipyivbegkrqo

BILER Keith Richards Dino på auktion

Teslas tilhængere vil sige, at Lutz er fra den gamle garde, han er Big Oil og GM, der kun tænker på at forpeste verden med deres pick-up trucks, og derfor ikke forstår den nye verdensorden. Men en kyniker er som bekendt det en idealist kalder en realist, og hvis vi skal holde os til det vi ved, så er det ingen hemmelighed at Teslas kassebeholdning er under pres. Der vil med stor sandsynlighed være behov for at hente mere kapital, og ifølge Lutz vil det betyde enden for Tesla.

“Jeg har været helt konsekvent med det her,” sagde Lutz til CNBC. “Musk kan muligvis godt gå ud og hente kapital én gang til, men når Tesla løber tør for penge næste gang vil konkursen være en realitet.”

5a133645f914c351018b5167-750-375

Elon Musk t.h. med Bob Lutz, den tidligere topchef fra GM, som tror på Musk, men ikke på Tesla

Uanset om man er enig med Lutz eller ej, bliver man nødt til at anerkende, at han har været i bilbranchen længe nok til at vide hvad han taler om. Det samme er de aktiehandlere og shortsellers som har sat deres penge på, at Tesla som et minimum skal refinansieres for at kunne fortsætte. Det man bliver nødt til at beundre ved Tesla er deres ‘hype-machine’, for Musk har haft en enestående forståelse for at sætte Tesla på verdenskortet, hvilket har tvunget den traditionelle bilbranche til at ændre deres strategi. Men før eller siden vil realiteterne også ramme Tesla — først og fremmest at markedet for elbiler stadig er begrænset. Tesla har sammenlagt fremstillet lige over 100.000 biler. Det er hvad Toyota sælger af Corolla på en enkelt måned i USA.

Tesla har givet mange løfter de ikke kunne holde, og de har uden tvivl også givet mange løfter de ikke var i tvivl om, at de ikke kunne holde. Og mens Teslas tilhængere tilgiver Musk, er finansmarkederne mindre tilbøjelige til at blive begejstrede, når en virksomhed ikke lever op til forventningerne. Udfordringer er der nok af, og mange af dem virker uoverstigelige, men først og fremmest er der ti ting, som kan knække Tesla i den kommende tid. Fælles for dem alle er, at det er problemer Tesla og Musk har skabt for sig selv …

 

#1 — Underskuddet vokser med omsætningen

Teslas omsætning voksede 20 procent i første kvartal af 2018, men alligevel kom man ud med et mareridtsagtigt tab på 710 millioner dollar (mange analytikere havde dog regnet med et større underskud). Ifølge Musk vil det ændre sig dramatisk i den nærmeste fremtid, nu hvor produktionen af Model 3 endelig er kommet op i gear. For den gennemsnitlige pris på en Model 3 vil være mellem 50-60.000 dollar, Tesla vil begynde at tjene penge, det er ikke nødvendigt med nye investeringer og, hey presto, man vil have vendt et underskud til overskud.

Det lyder alt sammen meget godt og ligetil, men det kræver at Tesla ikke bruger penge på nye projekter — ingen nye fabrikker, ingen nye modeller, ingen nye teknologier. Men sidst vi tjekkede havde Tesla planer om at opføre nye fabrikker i Schweiz og Kina, man er i gang med at udvikle en ny Roadster, der skal være den hurtigste bil verden nogensinde har set (man har allerede taget depositum fra de første kunder), der et projekt med en ny lastbil (selv om der er en hel del uafklarede spørgsmål, som hvordan man både skal klare last og vægten af batterierne, og om den nogensinde kan blive en god forretning …) og man har en ny crossover-model på vej som får navnet Model Y. Det tegner et billede af Musk som en mand, der er en fange af sit eget ego, for hvorfor er det, at Tesla insisterer på at gøre alting på én gang?

171116-truck-roadster-2-630x434

Mens produktionen af Model 3 brød sammen viste Tesla … to nye modeller

Alt i alt er det svært at konkludere andet, end at Tesla vil have et gigantisk behov for kapital i den nærmeste tid, og man risikerer at investorerne og finansmarkederne ikke vil være med længere, fordi Tesla synes at bruge unødvendigt mange ressourcer på nye projekter, i stedet for at få de op at køre man allerede har. Hvorfor bruger Tesla tid på at udvikle en lastbil, inden man havde fået produktionen af Model 3 op at køre?

Det kan tvinge Musk til at sælge en del af Tesla, eksempelvis til Volkswagen. Der er dig mange iagttagere som mener, at Musk og Volkswagen vil have svært ved at blive enige, fordi Musk ikke bryder sig om den etablerede bilindustri, men så kan vi meget hurtigt være der, hvor den fede dame gør klar til at synge.

 

#2 — Model 3-kunderne bliver trætte af at vente

Dem der troede, at mareridtet med Model 3 var overstået fordi produktionen nu synes at køre, kan godt tro om igen. For med Model 3 har Tesla skabt en absurd situation for sig selv, det er svært at se ikke kunne være undgået. I slutningen af 2017 havde man ganske vist 400.000 kunder, som hver havde indbetalt 1.000 dollars i depositum for en plads i køen til Teslas nye “folke-elbil” — og det år tjente Tesla flere penge på biler man ikke havde bygget, end dem der rent faktisk kørte af samlebåndet. Men 25 procent af dem som oprindeligt bestilte en Model 3, menes at have annulleret deres ordre og fået deres depositum på 1.000 dollars tilbage — hvilket er 100 millioner dollar op af kassen hos Tesla.

Det er nu kun begyndelsen, for alt andet lige må Tesla forvente at antallet af afbestillinger vil vokse. Den Model 3 som Tesla bygger lige nu er premium-udgaven til 40.000 dollar, som typisk ender med en pris på 60.000 dollars med forskellige options. Men den Model 3 som mange kunder ønsker, og som for alvor skal få Teslas produktion til at vokse, er indstigningsmodellen til 35.000 dollars. Den er der bare meget som tyder på at Tesla slet ikke har råd til at bygge lige nu, fordi man taber 6.000 dollars på hvert.

NEXO Exterior (34)

BILER Her er elbilen som lades op på fem minutter

At sælge en ny bil med tab er der intet usædvanligt i, selv om det kan lyde omvendt. Men ved at øge den samlede produktion kan man spare penge andre steder og få nogen nye kunder, der e dag skal have en ny bil — det er det gamle princip med gyngerne og karrusellen. At bygge 100.000 eksemplarer af den billige Model 3 vil koster Tesla 600 millioner dollar man ikke har. Men hvis ikke man bygger dem, vil antallet af afbestillinger fortsætte med at stige.

Et andet problem er den tax credit på 7.500 dollars som amerikanske kunder får for at vælge en elbil. Den ophører når der er solgt 200.000 eksemplarer af Model 3. Teslas strategi har altid været at starte med at bygge de dyreste modeller, og så introducere de billigere versioner senere. Men hvor de velhavende kunder er mere tilbøjelige til at se gennem fingre med om de får 7.500 dollar retur eller ej, så må man forvente, at det er langt mere afgørende for dem, der bestiller en bil til 35.000 dollar. Så længe Tesla ikke har lanceret indstigningsmodellen kommer de kunder med andre ord tættere og tættere på at gå glip af deres tax credit.

I interviewet med CNBC påpegede Lutz også et andet problem med Model 3, og det er, at markedet for premium-biler til 60.000 dollars i USA slet ikke er så stort som Tesla tror. Men indtil videre lader Tesla altså kunderne som har bestilt indstigningsmodellen vente og vente. Det øjeblik der ikke længere er nogen tax credit, risikerer Tesla at blive ramt af en flodbølge af afbestillinger, som det er svært at se hvordan man vil overleve.

 

3# — Finansmarkederne siger stop

Det meste af sin levetid har Tesla været i en vækstfase, og hvor der er stort gevinst er der også en stor risiko. Derfor var Wall Street mere end villig til at finansiere Teslas vækst, mens de så til hvordan aktien blot steg og steg. Men med Model 3 er Tesla på vej ind i en konsolideringsfase, og i modsætning til Teslas tilhængere, er finansmarkederne ikke begejstrede når Elon Musk ikke holder hvad han har lovet.

Musk har proklameret at Tesla ikke skal ud og hente flere penge i 2018, og måske er det rigtigt. Ifølge Bob Lutz vil det dog være nødvendigt med yderligere en kapitalindsprøjtning inden året er omme, og selv om verdensøkonomien virker stabil lige nu, så kan det ændre sig hvert øjeblik — ikke mindst på grund af den uortodokse og uforudsigelige politiske situation i USA, samt de mange handelskrige som ulmer.

main-qimg-eb45f188783b497f0f0ea8a47035bbe8

Teslas egne tal. Omsætningen stiger, men det samme gør den massive gæld

Hvis økonomien begynder at skælve eller der kommer en ny finanskrise, kan det blive dødsstødet for Tesla, der har en gæld på over ti milliarder dollar. Faktisk er Tesla i den samme situation som GM og Chrysler befandt sig i, før den sidste finanskrise — de havde en høj gæld, som kun var mulig, fordi de havde så stor en omsætning. Da omsætningen pludselig bremsede op, ramte gælden dem i nakken som en løbsk Brenderup-trailer. Der var ingen som forventede at de ville gå konkurs før det skete. Eller som Bob Lutz siger: “I bilbranchen er det sådan at den slags virker, indtil det pludselig ikke virker længere.”

 

#4 — Musks luner

 At sige Elon Musk har meget på sin tallerken er lidt af en underdrivelse. Udover at drive Tesla har han SpaceX, som sender raketter til Mars og The Boring Company, der graver tunneller under Los Angeles. Alligevel fandt han også tid til at bygge en miniubåd for redde nogle drenge i Thailand, som var indestængt i en grotte — og beskylde en af dykkerne for at være pædofil, hvilket nu leder til en retssag (og gav Teslas aktiekurs et ordentlig dyk).

To af topcheferne i Tesla er netop skredet, Musk får med jævne mellemrum koleriske anfald på Twitter hvor han kaster sig over pressen, når de tillader sig at skrive om Teslas problemer. Det var også på Twitter han kom til at skrive, at han overvejede at afnotere Tesla fra den amerikanske børs og havde finansieringen på plads — hvilket fik børstilsynet til at suspendere aktien, fordi det ikke er den måde man gør den slags på (og om Musk havde finansieringen på plads er stadig et åbent spørgsmål). Om der kommer en form for juridisk efterspil vides ikke, men det er ikke den slags som begejstrer finansmarkederne.

elon-musk-twitter-tesla-private-420

Børsmyndighederne var ikke imponerede da Musk på Twitter meddelte Tesla skulle afnoteres på børsen …

I et interview for nylig med New York Times fortalte meget åbenhjerteligt, at han var en mand på randen af et sammenbrud, hvilket sendte Tesla-aktien til tælling endnu engang. Det er ikke den slags som kan få både private og professionelle investorer til at trække følehornene til sig, og Musks værste fjende kan meget vel vise sig at være ham selv. For hvis Elon Musk bryder sammen, hvad vil der så ske med Tesla?

 

#5 — Tesla får en stor tilbagekaldelse

Da GM blev tvunget til at tilbagekalde de biler, de havde udstyret med en fejlbehæftet tændingslås, som blev ved med at slå deres kunder ihjel, endte det med at koste dem fire milliarder dollar. Volkswagens forlig med den amerikanske stat efter “Dieselgate” kostede 30 milliarder dollar. Tilbagekaldelser sker hele tiden, og Tesla er heller ikke gået fri. Jo flere biler man fremstiller, jo større er risikoen. Sådan er det i bilbranchen og den regel gælder også for Tesla, specielt nu, hvor man er ved at transformere sig selv fra en niche til mainstream. Lad os sige det viser sig, at der er en fejl på Teslas batteripakker, så de skal tilbagekalde 100.000 biler og enten reparere eller udskifte dem. Det kan ske i morgen, og det vil Tesla ikke overleve.

63187856

BILER Volkswagen ville investere i Tesla

Faktisk vurderes netop en tilbagekaldelse som en af de største risici for Tesla lige nu, fordi man har en vane med at sende ny teknologi på markedet, og derefter tilpasse det når det er testet af brugerne. Det er en strategi som fungerer langt bedre med styresystemer til computere end selvkørende biler — som Teslas “Autopilot”, der har været involveret i adskillige ulykker, flere med dødelig udgang, og som en af Volvos ingeniører kaldte “Livsfarlig”.

Alligevel er der ingen tegn på at Tesla har tænkt sig at ændre sin strategi på dette punkt, fordi man kan opdatere bilernes software direkte fra fabrikken. Men forestil dig så at Tesla bygger 100.000 eksemplarer af Model 3 med et fejlbehæftet kamera som skal udskiftes. Adios muchahos! Tesla og Musk vil være færdige i det øjeblik.

 

#6 — Tesla bliver opslugt af sin egen infrastruktur

Akkurat som Apple vil Tesla gerne kontrollere hele sit eget økosystem — fra fabrikkerne der fremstiller batterierne til forhandlerne, servicecentre og ladestandere. Det kan lyde meget godt og fornuftigt selv at have fuld kontrol over sin egen værdikæde, men det giver også nogen indlysende problemer. For i modsætning til Apple har Tesla ikke en gigantisk pengetank, og alt hvad Tesla skal bruge, skal Tesla selv betale — som nettet af Superchargers, for eksempel.

De er en stor investering, men uden dem, vil Teslas produkter ikke appellere til forbrugerne. Men det betyder også, at når Tesla har problemer, så spreder de sig gennem hele systemet — som i Norge og Danmark, hvor kunderne har klaget over endeløse ventetider på serviceværkstederne. Det er også en investering, som sandsynligvis ikke begynder at kaste nogen penge af sig, før den dag der ruller et par hundrede tusinde Tesla’er på gaden, og det gør der ikke endnu.

tesla-50-stall-supercharger-shanghai-splash

Tesla ejer selv sin infrastruktur, på samme måde som Apple — men den slags koster mange penge …

Det betyder naturligvis også, at skulle Tesla løbe ind i finansielle problemer, så stopper hele systemet, for det er Tesla som lønner mekanikerne på servicecentrene, fremstiller samtlige reservedele og betaler elregningen til deres Superchargers. Og alt, der kan tjenes penge på, kan der som bekendt tabes penge på — hvilket betyder, at skuden er så meget tungere lastet, det øjeblik der springer en læk og den begynder at tage vand ind.

 

7# — Tesla er ikke længere alene

Tesla var en gamechanger i bilindustrien, som man var flittig til at håne for at være i lommen på oliebranchen, mens mange af det rettroende tilhængere skosede de tyske mærker for ikke at reagere. Men spørgsmålet var om man fik andet ud af sine meget offentlige angreb på resten af bilindustrien, end at man vækkede den sovende bjørn.

Der var en grund til at den tyske bilindustri ventede, og det var ikke fordi de ikke havde set lyset eller var i lommen på oliebranchen. Det var fordi de havde råd til at vente, indtil markedet var modent — eller så modent som det nu bliver, til et produkt, der lige nu udgør én procent af det samlede bilmarked på verdensplan. Som en af Mercedes topchefer sagde, så havde man ingen forventninger om at komme til at tjene penge på at bygge elbiler, men man havde bedre råd til at tabe penge på projektet end Elon Musk.

side2

Tesla er ikke længere alene på markedet og rivalerne, som Audi og Porsche, har både penge, prestige og erfaring

Den modstander som Tesla har fået mobiliseret til kamp har milliarder i krigskassen, flere ressourcer og mere erfaring end Tesla kan drømme om — og de kommer nu. For Mercedes, BMW eller Volkswagen-gruppen vil gevinsten fra elbilerne typisk komme i form af de bøder, man slipper for at betale til EU for ikke at overholde de nye strengere emissionskrav — byg et par tusind elbiler hvert år, og den gennemsnitlige CO2-udledning falder drastisk. Derudover har Musk jo vist, hvordan elbiler er effektiv branding, for alle snakker om elbiler og de får masser af plads i medierne — udover at der stort set ikke er nogen som køber dem, er elbiler en fantastisk opfindelse.

Teslas problem er bare, at de i modsætning til Mercedes, BMW eller Volkswagen-gruppen skal tjene penge på deres biler, og de mange elbiler som kommer på markedet i 2019 dog bliver det, som sænker Elon Musks projekt én gang for alle. Hvad vil du helst køre? Den nye elbil fra Porsche eller den gamle Tesla Model S? Den nye elektriske SUV fra Audi eller den Model X som vi jo har set før? Og har du lyst til at fortsætte med at vente måneder eller år på en Tesla Model 3 som måske aldrig kommer, eller den Volkswagen ID eller Hyundai Kona EV, som står klar til dig på fredag?

Sandsynligvis vil markedet for elbiler vokse på verdensplan, men selv om kagen bliver større, kan det stykke Tesla får godt ende med at blive en hel del mindre, og det kan Tesla få rigtig svært ved at overleve.

 

8# — Tesla kommer bagud på teknologi

Tesla betragtes generelt som dem, der er forrest på teknologi med elbiler. Det er rigtigt at Tesla er meget langt fremme teknisk, men faktisk er de blevet overhalet indenom af Porsche. Tesla, og alle andre fabrikanter af elbiler, bruger 400-volts teknologi i dag til elmotorer og batteripakker, mens Porsche som de eneste har udviklet et 800-volts system. Fordelen ved 800 volt er først og fremmest at det er muligt at oplade batteriet hurtigere, simpelthen fordi mere strøm kan passere igennem ladekablet.

Teknologien bliver lanceret med Porsches første elbil, Taycan, og har krævet at man udviklede nye elmotorer, batteripakker og en ny ladestander som Porsche kalder Turbocharger — selv om Taycan også kan oplades på en almindelig ladestander.

dive_fouq_cropped_alt_1024x1024@2x

URE Farverige nyheder fra Enoksen

Derudover lover Porsche at Taycans præstationer er tilgængelige hele tiden, mens man med Tesla Model S først skal køle batteripakken før man kan benytte Ludicrous Speed, hvilket er en proces der tager op til ti minutter. Som det er nu, vil det omtrent være umuligt for Tesla at skifte om til den 800-volts teknologi Porsche benytter, og som blev udviklet med Le Mans-raceren 919 Hybrid.

Det ligner et alvorligt problem for Tesla, fordi premium-elbiler er som computere og mobiltelefoner — det er vigtigt for kunderne at have det produkt, som rent teknisk er længst fremme, og i 2019 vil det ikke være Tesla.

 

9# — Tesla mister sin magi

Hvis den nye Tesla Roadster bliver virkelighed, så er den verdens hurtigst accelererende bil, og vil med et slag gøre biler som Bugatti, Ferrari og Lamborghini de næsthurtigste. Det bliver svært at håndtere på Ego Allé i Dubai, og hvis Musk kan gøre det, vil han have vundet håneretten. Flere eksperter har dog stillet spørgsmål ved, om det overhovedet er teknisk muligt for Teslas nye sportsvogn at accelerere fra 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Samt om Tesla kan levere den til kunderne som lovet (hvad selv dem, der har købt en Tesla Roadster ikke tror på). Hvis ikke Tesla kan levere, vil det være lige med et stort tab af prestige og goodwil, fra mærkets mest hardcore tilhængere, som har betalt 200.000 dollars — eller små 1,2 millioner kroner — for fornøjelsen.

Tesla har tidligere lovet lidt vel meget når det gjaldt effekt og præstationer. Hvis alle ressourcer er strukket til bristepunktet, kan Roadster-projektet bliver det første, som lægges på is, og det kan rent faktisk betyde, at Tesla begynder at miste sin magi.

 

10# — Man skal aldrig undervurdere Elon Musk …

Elon Musk har fået det uladsiggørlige til at lade sig gøre adskillige gange. Men der er en grund til at shortsellerne satser på at Tesla vender bunden opad, og det er, at der kun én af de førnævnte ting skal gå galt, før Tesla vil befinde sig i en krise, der vil accelerere hurtigere end selv den nye Tesla Roadster. Det er vel at mærke inden vi kommer til Teslas mest alvorlige problem.

I alt den tid Tesla har eksisteret, har man været alene på markedet — hvilket har gjort Tesla i stand til at overleve de talrige forsinkelser og de lange ventetider på eksempelvis Model 3, fordi kunderne ikke havde andre steder at gå hen. I 2019 vil man blot være en af mange på markedet for premium-elbiler, og tilmed den med de ældste produkter, hvilket aldrig er godt med et first-mover produkt. Lige nu har Tesla masser af kunder men ingen biler. Næste år kan man risikere at stå i en situation, hvor man har masser af biler, men ingen kunder, fordi de er forsvundet til Porsche, Jaguar, BMW, Porsche, Audi eller nogen af de andre spillere på det marked, som Elon Musk selv var med til at skabe.

lf10r101040

BILER Aston bygger ny James Bond DB5

Derudover er bilkøberne stadig skeptiske i forhold til elbiler. Det kan ændre sig, men fordi udbuddet af elbiler vil stige voldsomt næste år, fra spillere som alle har flere penge og ressourcer end Tesla, er det svært at se hvordan Elon Musk kan undgå at blive den, der trækker det korte strå. Eller for nu at tage et citat fra Elon Musks interview med New York Times: “Jeg troede at det værste var overstået og det er det også, fra et operationelt synspunkt. Men rent personligt, er det værste ikke overstået endnu …”

4461431A-4D1D-4B6B-8EDC-9C61CEF80C4C_w1023_r1_s

Du bliver nødt til at elske Musk. Hvem andre end ham ville lancere en flammekaster?