TESLA I PROBLEMER …

Teslas regnskab for tredje kvartal i 2017 udviste et rekordhøjt underskud på fire milliarder kroner, og problemerne synes at tårne sig op for den lille elbilsfabrikant, som stadig slås med at få produktionen i gang af volumen-modellen Model 3 …

 

De mørke skyer synes for alvor at trække sammen om Tesla for tiden, efter man har præsenteret et underskud i tredje kvartal på knap fire milliarder kroner. Det er ikke svært at finde årsagen til problemerne, nemlig i produktionen af den nye Model 3, som der den 3. oktober kun var fremstillet 260 eksemplarer af, mens målet var 1.500 eksemplarer.

I januar 2018 skulle der rulle 5.000 eksemplarer af Model 3 af samlebåndet om måneden, men det er nu rykket til marts 2018 — hvilket forslår som den berømte skrædder i helvede overfor de 450.000 kunder som har lagt depositum på Teslas seneste model. De sidste kommer nok til at væbne sig med mere end almindelig god tålmodighed, før de kan parkere deres nye elbil i indkørslen.

volkswagen-bus-back-to-the-future-01-960x640

BILER Back To The Future-inspireret VW

Som om det ikke er nok vil der i løbet af kort tid være et bredt udbud af konkurrenter til den nye lille Tesla fra eksempelvis Volkswagen og Hyundai, og for nu at tørre ekstra salt i såret så rumler Trump-administrationen med en afskaffelse af det skattefradrag som udløses når man køber en elbil (for Trump tror ikke på det der med klimaforandringer).

Der er flere problemer som Tesla skal løse i forbindelse med Model 3. Først og fremmest har der været vanskeligheder med at få industrirobotterne på Teslas fabrik til at svejse i stål (de dyrere Model S og X er bygget i aluminium), og så besluttede Tesla at fremstille sine egne sæder, hvilket viste sig noget mere besværligt at automatisere end man havde ventet.

Et andet problem findes i den såkaldte Gigafactory i Nevada hvor Tesla fremstiller batterier med Panasonic. Men produktionen er ikke kommet op i den forventede hastighed, fordi en underleverandør gav op, og Teslas ingeniører derfor selv måtte i gang med at udvikle den nødvendige software til produktionsprocessen.

p0301xlz

BILER Nej, det er ikke en Tesla …

Derudover begynder Tesla at få problemer med investorerne, som gerne snart vil se tallene bevæge sig den anden vej. En analyse i Wall Street Journal fastslog, at virksomheder som Uber og Tesla har brug for et mirakel hvis de skal overleve, på grund af den massive gæld de slæber rundt på. Selv oven på ‘Diesel-gate’ har en gigant som Volkswagen-gruppen både flere penge og langt mere kapacitet end Tesla — Porsche alene forventer at investere 25 milliarder kroner i elbiler de kommende år, og stadig bevare en fortjeneste på rekordhøje 15 procent.

Det sidste er et andet ømt punkt for Tesla, for selv om man har revolutioneret markedet for elbiler, så har man ikke været gode til at tjene penge på dem. Der var et rygte om at Tesla tjente 25 procent på hver bil de leverede, men regnskabet fortæller en anden historie. I 2016 tjente Tesla flere penge på at tage depositum på den nye Model 3 end at sælge Model S og X. Og, som nogen analytikere har påpeget, hvis Tesla ikke kan tjene penge på deres dyreste modeller, hvordan skal de så tjene penge på de billigste?

unnamed(1)

MODE Gentleman bruger kørehandsker

Analytikerne mener derfor at Tesla-aktien er overvurderet (en betragtning som Elon Musk selv erklærede sig enig i), og i virkeligheden kan det blive Teslas største hovedpine. Mange af dem som køber Tesla-aktier, og dermed presser kursen op, er private investorer som er bange for at gå glip af det næste Apple eller Google. De betragter Tesla som en “internet start-up”, hvilket det ansete The Economist også gjorde, da de havde Tesla på forsiden side om side med Amazon, Uber, Microsoft, Google og Facebook.

Problemet er bare, at Tesla er en bilfabrikant, og for en bilfabrikant gælder der andre regler end for internet-giganter. Eller som chefen for Fiat for nylige bemærkede om Tesla så “ser de værdi der, hvor vi ikke kan se værdi”. Hvis de private investorer begynder at få fornemmelsen af, at Tesla aktien vil falde — hvad den gjorde efter det seneste kvartalsregnskab — kan de begynde at sælge ud, hvilket vil få kursen til at falde yderligere og blive en selvforstærkende effekt.

snohetta-underwater-restaurant-norway-011-960x640

REJSER Spis under vandet i Norge

Sidst men ikke mindst er Tesla i en kamp mod uret. I starten af 2018 kommer Hyundai med en elbil, der forventes at matche Tesla Model 3 på rækkevidde, men til en lavere pris, mens elbiler fra Mercedes, GM, Volkswagen, Audi og Porsche vil vælte ind på markedet de kommende år. Indtil videre har Tesla været vant til at have markedet mere eller mindre for sig selv.

Mange af de kunder som lige nu venter på deres Model 3, kan meget vel vinke farvel til deres depositum med udsigten til at skulle vente til 2019, og i stedet vælge en af konkurrenterne. Lige nu har Tesla masser af kunder, men ingen biler. I løbet af næste år kan det godt vise sig at være omvendt …

vrg_model_3_dashboard_head_on_view

Interiøret i den nye Tesla Model 3. Der er ingen instrumenter, kun det, der ligner en meget velvoksen iPad …