TESLA: KOLLAPS ELLER SUCCES?

På den ene side har Tesla netop præsenteret det værste kvartalsregnskab nogensinde, og taber lige nu 40.000 kroner i minuttet. På den anden side ser det ud til at Musk bliver og produktionen af Model 3 endelig er ved at være på skinner. Det kan med andre gå begge veje som man siger …

 

Hvis du bruger ti minutter på at læse denne historie, vil Tesla have brændt sig vej gennem 65.000 dollars eller små 400.000 kroner. Det er rigtigt. Teslas ‘burn-rate’, altså det tempo, man brænder kapital af, er ifølge Bloomberg lige nu på 6.500 dollars, eller 40.000 kroner i minuttet, 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Med mindre der sker ekstraordinært har Tesla dermed ikke kapital nok til at klare sig gennem 2018.

I sin korte tid har Tesla nedbrudt mange barrierer og været en game changer i bilbranchen. Det var Tesla som bragte elbilerne tilbage i fokus, det var Tesla som gjorde elbilen trendy og Tesla er det eneste amerikanske bilmærke som har manifisteret sig i premium-segmentet efter Ford og GM solgte ud af deres europæiske besiddelser som Jaguar, Volvo, Aston Martin og Saab.

4AC2535200000578-5568769-image-a-2_1522652961054

Musks tweet om at Tesla var konkurs, ville ikke være gået lige så godt hos, uh, A.P Møller, for eksempel?

At disrupte en hel branche fra bunden, som er det Tesla har gjort, kræver enorme investeringer i nye produkter, produktionsfaciliteter og infrastruktur, og risikoen er, at man ganske enkelt løber tør for penge inden man når dertil, hvor det er muligt at høste gevinsten. Lige nu står den tyske bilindustri med Volkswagen-gruppen i spidsen på tærsklen af at introducere en lang række elbiler i premium-segmemtet, hvilket har fået analytikerne til at spørge sig selv, om det er en udfordring som Tesla er parat til at modstå — eller endsige tager alvorligt.

Man har stadig massive problemer med produktionen af Model 3, men i stedet for at fokusere alt sin energi på at løse dem, stormer Tesla videre med en ny Roadster, en lastbil og Model Y — en kommende crossover-model (så det komplette modelprogram vil være S, X, 3 og Y — og jo, det ender som SX3Y, for sig hvad du vil om Musk, men han har humor).

I sin tid havde Facebook et mantra som hed “move fast and break things”. Af og til fristes man til at tro, at den samme filosofi er fremherskende hos Tesla. Man var meget hurtige til at lancere sin Autopilot, og enten havde man en blind tro på at systemet fungerede lige ud af boksen, eller også vurderede man, at de uheld som ville ske, var et nødvendigt offer. Lige nu befinder Tesla sig i et meget offentligt skænderi med NTSB, som efterforsker et uheld med en Tesla på Autopilot. Alt i alt har det betydet at Tesla-aktien har mistet tæt på en fjerdedel af sin værdi siden den toppede i september.

lead_960_540

Men hvem andre end Musk kan finde på at sende sin bil til Mars, sådan helt bogstaveligt?

Det havde bragt enhver anden virksomhed til et stadie af akut panik mens aktionærerne havde forlagt ledelsens afhuggede hoveder placeret på pæle ved indgangen, men sådan fungerer verden ikke hos Tesla. Musk lavede derimod en aprilsnar på Twitter om at Tesla var gået konkurs, med et lidet flatterende billede af sig selv i rendestenen. Der er en grund til at der er opstået en kult omkring denne mand.

Alvoren er dog til at tage at føle på. For Teslas cashflow har været negativt de sidste fire kvartaler, og for første kvartal i 2018 har Tesla netop præsenteret det største tab i firmaets historie. Det var på 709 millioner dollar, eller 4,3 milliarder kroner. Det bedste investorerne kunne sige var, at analytikerne havde forventet det var blevet endnu værre. Samtidig meddelte Tesla at produktionen af Model 3 vil nå 5.000 eksemplarer om “nogen måneder” uden at være mere specifik.

I midten af 2018 forventer man at Model 3 når break-even og derefter at man vil begynde at tjene penge. Alligevel er der altså en alvorlig risiko for at man kan løbe tør for kapital. For det ikke kun nye konkurrenter som vil presse Tesla, det er også omkostningerne. Musk havde oprindelig en vision om at automatisere produktionen, men hvor Tesla havde 899 medarbejdere i 2010 har man i dag over 40.000 ansatte, og at indtjeningen pr. ansat er stagneret (hos Ford og GM genererer hver ansat i gennemsnit 2,5 gange så meget overskud).

Tesla-Flamethrower-796x407

Boring Co., et af Musks ‘fritidsprojekter’ borer tuneller — og sælger flammekastere …

Den faktor man aldrig må regne bort, er naturligvis Elon Musk, som angriber alle problemer logisk og analyserende, samt med en vis grad af utilregnelig drenget humor. Han har investeret en betydelig del af sin egen formue i Tesla, og den kult der er opstået omkring ham, er opstået fordi han igen og igen lykkedes med at knække det, der virker som de mest umulige problemer — som den fabrik i Freemont, han købte af Toyota til foræringspris, fordi de samtidig besluttede sig for at investere i Tesla. Derudover er han en mester i at bruge de sociale medier, for kunne man forestille sig direktøren for BMW eller Mercedes sende deres egen personlige bil mod Mars med en raket?

For slet ikke at nævne da Elon Musk, i forbindelse med lanceringen af den eldrevne semi-truck lancerede en ny Roadster, der pludselig var verdens hurtigste bil fra 0-100 km/t og på et splitsekund fik Ferrari, Bugatti og Lamborghini til at gå apeshit bare ved tanken om at deres kunder skulle stå med deres skrøbelige egoer i Dubai og diskutere, hvem der havde den næsthurtigste superbil i verden!

IMG_8566(1)

BILER Kan du lære at elske elbiler?

Alligevel er der mange analytikere som mener, at Tesla har brug for at rejse flere penge, for ikke at være for eksponeret. Lige nu har Tesla få eller ingen konkurrenter, men det vil ændre sig i 2019. Der vil være en Porsche i stedet for Tesla Model S, en Audi i stedet for Model X og en Volkswagen som matcher Model 3 — og det er inden vi kommer til Kia, Hyundai, Mercedes og BMW. Derudover så koster gælden i sig selv. Tesla betaler lige så meget i renter på sin gæld som GM, der har ti gange så stor omsætning. På aktiemarkedet er der ikke langt mellem dem som mener, at Tesla er på vej mod en nedsmeltning af episke dimensioner, men samtidig har Teslas kunder indbetalt næsten en milliard dollar i depositum. Først og fremmest de 400.000 kunder som venter på en Model 3, mens et ukendt antal har betalt 3.000 dollars for en “Full Self Driving”-model, som Tesla endnu ikke har udviklet elle præsenteret — eller 250.000 dollars for den første udgave af den nye Roadster.

4461431A-4D1D-4B6B-8EDC-9C61CEF80C4C_w1023_r1_s

Seriøst, der er blevet solgt 20.000 flammekastere — og de virker!

I bund og grund er der tale om at hundredetusindvis af forbrugere har lavet et rentefrit lån til et aktieselskab, hvilket er usædvanligt. Specielt fordi ingen af dem sandsynligvis er i tvivl om, at hvis Tesla går konkurs, er deres depositum tabt. Der er, med andre ord, en enorm tiltro til Elon Musk og Tesla. Måske efter logikken, at for den mand, som kan sende en raket til Mars, burde det være en smal sag at fremstille elbiler. Resultatet er, at Tesla har tjent flere penge på biler de ikke har bygget, end dem de har bygget.

En anden indtægt for Tesla er Californiens såkaldte “zero emission mandate”, hvor myndighederne pålægger bilfabrikanterne at en antal af de biler de sælger skal være Zero Emission — altså brintbiler eller elbiler. Dem, der ikke kan det, er nødt til at købe Zero Emission Credits fra andre bilfabrikanter. Da Tesla kun fremstiller Zero Emission-biler, har de dermed mange credits de kan sælge, hvilket Tesla tjente 360 millioner dollar — eller 2,2 milliarder kroner — på i 2017.

FullSizeRender

URE Mød Enoksen Deep Dive

En anden indtægtskilde er at udstede flere aktier, hvilet naturligvis udvander de oprindelige investorer. Men ikke Musk — han har bevaret kontrollen ved at købe flere aktier efter selskabet blev børsnoteret, og ejer stadig 20 procent af Tesla. Dermed er han den største aktionær i Tesla, og aktionærerne er ivrige efter at beholde ham. Derfor stemte de også med et overvældende flertal for en aktiepakke som betyder, at hvis han får held med at løfte Teslas værdi til 650 milliarder dollar, så stiger hans ejerandel til 28 procent.

Der har været en frygt for at Musk var ved at blive utålmodig, som det hed, selv om det man mente nok var, om han var ved at arbejde sig selv ihjel. Musk selv var meget ærlig på Twitter hvor han fortalte om problemer i sit privatliv, om hvordan han afskyede og frygtede ensomheden og havde kæmpet med en depression. Udover Tesla har han også kontrollen over SpaceX, som udover raketter til Mars også står bag Hyperloop, og Boring Co., der er ved at grave en tunnel under Los Angeles. Om Musk er umulig at forudsige? Det var The Boring Company som sidste år uden varsel introducerede en 500-dollars flammekaster til hjemmebrug, hvilket mange troede var en spøg, men som man siden har solgt 20.000 eksemplarer af.

i.chzbgr

Selv Elon Musk ved dog godt, at elv de stærkeste disciple falder fra, hvis ikke Tesla før eller siden begynder at tjene penge. Det anerkendte Musk selv i en email fra den 17. april som blev sendt til samtlige ansatte, og øjeblikkeligt blev lækket til pressen:

“En fair kritik af Tesla fra udenforstående er, at man ikke er en rigtig virksomhed før man genererer et overskud, hvilket i bund betyder, at omsætningen er større end udgifterne. Det gav ikke mening at fokusere på det før vi nåede ‘economies of scale’, men det er der vi er nu. Fremover vil vi være meget mere opmærksomme på udgifterne. Jeg har bedt Teslas finance team om at gennemgå samtlige udgifter i alle lande, uanset hvor små de er, og skære alt væk, som ikke skaber værdi.”

Tesla har begået mange fejl, først og fremmest i forsøget på at automatisere produktionen af Model 3, hvilket Musk selv har erkendt. “Mennesker er undervurderede,” som han skrev på Twitter, måske fordi Musk også er en af dem som lige nu gør meget for at advare verden mod revolutionen med kunstig intelligens. Men det, der får så mange til at tro på Musk er muligvis, at han selv er gået “all in” på Tesla. Ross Gerber, fra Gerbe Kawasaki Wealth and Investment Management sagde til Bloomberg at “der er ingen anden CEO i USA som tager så stor en finansiel risiko med deres virksomhed som Musk gør med Tesla”.

IMG_8597

BILER Kongen af Clio

Det betyder ikke, at Tesla ikke kan gå konkurs, hvis man i slutningen af året skal lede efter ny kapital og ikke kan finde den, fordi produktionen af Model 3 endnu ikke er på skinner, at de mange private aktionærer bliver nervøse, eller at de kunder som venter forlanger deres depositum tilbage og køber en af andre premium-elbiler som er på vej.

Faktisk kan man sige, at hvis Tesla havde været en hvilket som helst anden virksomhed, havde de sandsynligvis allerede oplevet en nedsmeltning i slutningen af 2017. Der er kun én mand som holder Tesla flydende lige nu og det er Elon Musk. Ham må man ikke undervurdere, men samtidig skal man måske også passe på med at overvurdere ham. Da Tesla fornylig præsenterede regnskabet for første kvartal kaldte Musk investorernes spørgsmål for “tørre og ulidelige”, hvilket sendte aktien ned med fem procent, og dermed var Tesla pludselig to milliarder dollar mindre værd. Et spørgsmål om hvorvidt Tesla får brug for mere kapital i 2018 blev aldrig besvaret.

Det er Elon Musk. Det kan gå begge veje, som man siger …