TESLA VS. POLITIBIL

Forestil dig at du påkører en politibil. Forestil dig så at du påkører en parkeret politibil, og at det skyldes, at du brugte ‘Autopilot’ i din Tesla …

 

Selv om Elon Musk er gået amok på Twitter over pressens kritik, kommer der nu en ny sag til samligen af problemer. For i Laguna Beach i Californien påkørte en Tesla i ‘Autopilot’ en parkeret politibil. Der var ingen betjente i bilen da uheldet skete og føreren af Tesla’en fik kun overfladiske skrammer.

Der har været adskillige uheld med Teslas ‘Autopilot’ den seneste tid, selv om Tesla ikke umiddelbart efter uheldet kunne bekræfte, at bilen rent faktisk benyttede systemet. Men alt i alt er bidrager til det kun til Elon Musks problemer, da han ynder at fortælle, at Teslas biler de sikreste som findes.

tesla-model-s-shooting-brake-remetzcar-12-1

BILER Hvad med en Tesla stationcar?

NTHSA, den amerikanske myndighed for sikkerhed på vejene, efterforsker dog adskillige uheld med Teslas biler som er sket mens ‘Autopilot’ har været benyttet. Som i Utah, hvor en Tesla kørte op bag i en brandbil der holdt for rødt lys, samt den Tesla Model X, der ramte et autoværn i Californien og hvor ejeren omkom. Flere ulykker som skete sidste år efterforskes stadig.

Svenske Volvo har været blandt dem som har kritiseret Tesla for at være for hurtigere med at opgradere ‘Autopilot’, da de ikke mener at systemet er klar, ligesom flere forbrugsgrupper har opfordret Tesla til at kalde systemet noget andet. I modsætning til hvad mange tror er ‘Autopilot’ nemlig ikke et system, hvor bilen kan køre helt selv.

FullSizeRender_6

URE Mød Enoksen Deep Dive

Tesla advarer selv om det instruktionsbogen til Model S, hvor der står, at “Autopilot kan ikke opdage alle forhindringer og vil muligvis ikke bremse for parkerede biler når hastigheden er over 80 km/t” samt hvis den bil, som kører foran en “forlader sin bane og der er en parkeret bil i vejen”.