TESLAS AUTOPILOT ER “LIVSFARLIG”

Der har været en hel del kritik af Teslas ’Autopilot’ og nu er man blevet pålagt at finde på et nyt navn i Californien, mens en rapport fra den tyske regering konkluderer, at systemet er livsfarligt at bruge motorveje uden hastighedsbegrænsning

 

Teslas semi-selvkørende ’Autopilot’ har haft en hård uge, hvor den er blevet kritiseret på begge sider af Atlanten. I Californien har Tesla fået forbud mod at bruge beskrivelser som “self-driving”, “automated” eller “auto-pilot” i sine annoncer for systemet (det sidste er temmelig ironisk…), med mindre bilen er klassificeret som Level 3, 4 eller 5 ifølge SAE retningslinjerne.

Det betyder en bil, der er helt selvkørende og uden menneskelig indgriben, i det mindste under nogen forhold. I Californien er Teslas Autopilot lige nu klassificeret som Level 2, hvilket betyder at den kun er selvkørende, hvis der er en person i nærheden som kan overvåge den. Det betyder, at Tesla må finde et nyt navn til systemet, i det mindste i Californien. Efter det fatale uheld med en Tesla som kørte med Autopilot, bad det indflydelsesrige Consumer Report faktisk Tesla om at ændre navnet.

img_4408

GADGETS Ny bog om Bang & Olufsen

Det er ikke kun i USA at Tesla har problemer. Ifølge Reuters, har tyske Der Spiegel fået fingre i en intern rapport fra den tyske regering, som påpeger en lang række problemer med systemet. Her bliver systemet betegnet som “livsfarligt” i visse situationer, ikke mindst på motorvejen. Tyske testkørere konkluderede at de sensorer som Tesla benytter, ikke har nok rækkevidde til at udføre sikre overhalinger, hvilket er et problem på de tyske autobahns uden hastighedsbegrænsning. Samtidig konkludere testholdet at bremserne var middelmådige i en nødsituation.

Ifølge rapporten er det også et problem at føreren ikke advares tilstrækkelig hurtigt, når der opstår et problem, som computeren ikke kan løse. Det sidste siger Tesla nu at systemet gør, hvilket dog rejser et andet problem med de selvkørende biler — nemlig at føreren overtager kontrollen med kort varsel i det, der ofte vil være en kritisk situation.

google-pixel-phone-01-1200x800

GADGETS Google Pixel går efter iPhone

Tesla er tidligere kritiseret for at deres Autopilot ikke var tilstrækkelig testet, men har forsvaret sig med at systemet var en “Beta-version”, hvilket dog ikke forhindrer ejerne i at bruge systemet — hvad der i mindst et tilfælde altså fik fatale konsekvenser, da systemet overså en lastbil, og ejeren blev dræbt i kollisionen. Nu vil Tesla så sætte fart på udviklingen af Autopilot 2.0 — og ved samme lejlighed finde på et nyt navn…