TESLATOLOGY

CHRISTIAN FROST tog til præsentationen af den nye Tesla Model X, der endte som en overbevisende demonstration af alt det, der er galt med elbiler, og føg med påstande uden holdt i virkeligheden

 

Se, her er problemet: Den nye Model X er en forførende bil, ingen tvivl om det. Den ligner noget fra en fjern fremtid med de der ’Falcon doors’, som sætter resten af SUV-klassen i skammekrogen. Jeg ved ikke hvor praktisk det er, men det er også lige meget — det vigtigste er, at de er der, ikke? Det understreger at Model X er noget særligt. Så hvis bare Tesla ville tale om deres produkt, ville de i virkeligheden gøre sig selv en kæmpe tjeneste. Men det kan der ikke blive tale om. Tesla er faldet i den samme grøft som så mange andre fortalere for elbiler — det er blevet en religion, det er blevet Teslatology, og som med enhver anden religion, så er budskabet vigtigere end trivielle fakta, hvad Teslas pressekonference blev enestående eksempel på.

Først og fremmest havde de inviteret os til Oslo, for i Oslo sælger de mange elbiler. Faktisk sælger de lidt for mange elbiler i Oslo, men det er fordi at når du køber en elbil, så slipper du for afgift og bompengene ved Oslos betalingsring, du parkerer gratis, tager gratis med færgen og kan køre i busbanen. Det vil sige at den der elbil den ret hurtigt betaler sig selv hjem, så nu parkerer folk deres SUV uden for byen og kører det sidste stykke på strøm, mens vi alle sammen lader som om, at vi er ved at redde planeten.

02

Billedet fra præsentationen, som Tesla helst ikke ville have ud. Model X er her sammenlignet med Volvo XC60, en ældre og mindre bil…

Den dag elbilerne ikke længe kan parkere gratis, køre i busbanen og skal betale afgift, så vil salget bremse ret hårdt op — akkurat som det er sket i Danmark — og brugtpriserne på elbiler dykke voldsomt. Men det er jo helt som vi kender det. “Electric cars are selling great!” som en af Teslas repræsentanter forklarede. Ja. Hvis blot man subsidierer dem i hoved og røv, så er der ingen problemer. Så i Oslo er de overalt, og sniger sig konstant op på dig som den stille død, hver gang du nærmer dig kanten af fortovet.

Nuvel, tilbage til Teslatology-mødet, hvor vi alle skulle have en åbenbaring. Ret hurtigt proklamerede den amerikanske repræsentant for Tesla, at den nye Model X er den første SUV, der har fået fem stjerner i en crashtest. For at understrege sin pointe viste han derefter billeder af en såkaldt ‘side-impact’ crashtest, hvor en Tesla Model X rammes i siden af en pæl, der kun bevæger sig 21,5 centimeter ind i bilen, mens det i konkurrenterne — de sikreste modeller i SUV-klassen, Audi Q5 og Volvo XC60 — er henholdsvis 44,8 centimeter og 46,2 centimeter. Det er, ifølge Tesla, forskellen på at kunne stige ud af bilen uden skader, eller ikke kunne stige ud overhovedet. Faktisk er der kun seks procent chance for at komme til skade i et uheld med en Tesla, i følge Tesla. Men konkurrenterne … nå ja, vil du gerne leve livet farligt? Så er det jo blot at køre videre i den der dødsfælde med forbrændingsmotor, du holder så meget af.

Riva-08

FIAT 500 RIVA — SKØN ELLER TACKY?

Er du overbevist? Det er også meningen. Indtil du begynder at se lidt nærmere på Teslas facts. Eller rettere, den akutte mangel på samme. For Tesla Model X er ikke den første SUV som får fem stjerner i en crashtest, for det er Volvo XC90. Det er en detalje, naturligvis. Og Tesla Model X har ikke fået sine fem stjerner endnu, det er blot det som Tesla regner med, men igen — det er småting, ikke? Det skal ikke forstyrre det glade budkab. Tesla-folkene vil uden at blinke fortælle dig ting, der er direkte forkerte — enten fordi de ikke ved bedre, eller fordi de går ud fra, at du ikke gør. Som at det, at der ikke er en motor foran, er et plus for sikkerheden. Det er faktisk direkte omvendt, fordi motoren er en vigtig del af den forreste deformationszone. Uden en motor, er det nødvendigt at lave nogle ganske kraftige forstærkninger. Og jo, den har et lavt tyngdepunkt, men de her Falcon-døre placerer altså en del vægt meget højt i bilen, og sådan kan du blive ved…

ModelX_Oslo_09

Den gigantiske forrude ser godt ud, men producerer varme, og koster 20.000 kroner at skifte efter et stenslag…

Det ville være imponerende, hvis Tesla kunne overtrumfe Volvo, der råder over det mest avancerede forskningscenter i netop sikkerhed som findes i bilbranchen, og har arbejdet med netop sikkerhed i biler i snart et århundrede. Men for det første er Volvo XC60 fra 2008, og en 5-personers SUV, mens Tesla Model X er en 7-personers, og derfor noget større. Så Teslas sammenligning er det vi kan kalde misvisende, hvis vi skal være lidt diplomatiske. Nu er det der med at være diplomatiske heldigvis ikke noget, jeg er tilbøjelig til, så jeg vil kalde Teslas præsentation hvad den er: Et absurd og helt bevidst forsøg på at vildlede og fordreje fakta.

Når det gælder sikkerhed bør Model X bør sammenlignes med Volvo XC90, og så vil resultatet uden tvivl se en del mindre imponerende ud. Ikke mindst fordi Volvo XC90 som sagt allerede har fået fem stjerner af Euro-NCAP og den højeste karakter nogensinde i IIHS-testen i USA. Tesla Model X er endnu ikke testet nogen af de to steder.

BILER – LaFerrari kører ind i restaurant…

Det var der flere af de fremmødte pressefolk som påpegede, hvorefter Teslas repræsentant forsøgte sig med at “Volvo XC60 jo er mere sikker end Volvo XC90”, hvilket du ikke slipper af sted med i et lokale fyldt med svenske journalister. Du kan sige meget i et lokale fyldt med svenskere — at Zlatan ikke er rigtig svensk, at kun syge mennesker serverer kartoffelmos til røde pølser og ingen længere kan huske hverken Ingemar Stenmark eller Björn Borg. Men hvis du skal pisse på Volvo, så sørg lige for at have gjort dit hjemmearbejde, ikke?

Det var her, det for alvor blev bizart. Hvem var det, der havde lavet testen, ville vi vide, og hvorfor man sammenlignede med Audi Q5 og Volvo XC60 i stedet for Audi Q7 og Volvo XC90? Det lovede Teslas repræsentanter at svare på efterfølgende, i de såkaldte “one-on-one” interviews, som også var en del af programmet.

Der var bare et problem. Da det var tid til interviews, var Teslas repræsentanter forsvundet som dug for solen. Ingen fra Tesla mødte op til de lovede interviews. Det var heller ikke muligt at få udleveret præsentationen, vi netop havde set, og som den tilbageværende pressesekretær påpegede, så ville man “helst ikke have, at det var noget vi skrev om”. Hvis det var tilfældet, skulle man måske, i bagklogskabens ulideligt klare lys, have undladt at vise den for et lokale fyldt med journalister, kan man sige. Alvorlig talt — jeg begyndte at skrive om biler i 1993, jeg har været til hundredevis af lanceringer og pressemøder, men jeg har aldrig oplevet noget så bizart som det Tesla præsenterede os for i Oslo.

ModelX_Oslo_17

‘Testkørslen’ bestod af 20 minutter rundt i Oslo. Den reelle rækkevidde kendes derfor ikke…

Det, Tesla burde have sagt var, at man havde en forventning om, at man vil få fem stjerner i testen, akkurat som man gjorde med Model S. Den test, som Tesla viste billeder af, er en de selv har foretaget, og den er derfor ikke verificeret af uafhængige kilder. Desuden er Model X stillet op mod en mindre og ældre bil, hvilket Tesla udmærket er klar over. Og med alt det Tesla kunne have fortalt om Model X, så er det himmelråbende idiotisk at skvatte over sine egne ben netop her.

Så er der bilen selv, som vi fik lov til at prøve på en 20 minutters rundtur i Oslo, hvad der gjorde det temmelig ørkesløst at efterprøve Teslas påstande om at det er verdens hurtigste SUV nogensinde takket være Ludicrous Speed, eller hvad den reelle rækkevidde er. Det, du kan mærke er, at den er tung — den vejer små 2.500 kg uden passagerer — og at undervognen er knaldende hård.

AVIATION – Vil Concorde flyve igen?

Men lad os starte på bagsædet, som Deres udsendte gjorde det. Dørene åbner op næsten lydløst, og er både praktiske og et shownummer. Det giver god adgang til de to rækker bagsæder, da en traditionel dør i samme bredde ville have været svær at anvende. Det har så også den ulempe, at hvis du havde nogen dørlommer, ville du få det, du proppede ned i dem i hovedet, hver gang døren åbnede. Og den der tagboks kan du naturligvis også godt glemme alt om…

“Der er ingen aflæggeplads nogen steder på bagsædet. Den, der har designet interiøret, har aldrig opholdt sig i en bil med et barn. Tesla forklarer det med at deres kunder har en minimalistisk livsstil”

Der er meget luft i kabinen, ikke mindst fordi sæderne står på små søjler på det plane gulv, og i den 6-sæders udgave giver det god adgang til den tredje sæderække. Med syv sæder monteret, tror jeg, den sidste række ville føles en anelse klaustrofobisk. Der er dog et problem. Der er ingen aflæggeplads nogen steder — ingen lommer i sædernes ryglæn, ingen små campingborde, ingen kopholdere, ingenting. Jeg ved ikke hvem det er, der har designet interiøret, men det er tydeligvis ikke en, der har opholdt sig i længere tid i en bil med børn på bagsædet.

Teslas repræsentant, der var med på turen — og som startede med at proklamere, vi ikke måtte optage lyd, video eller billeder, uden at kunne give nogen rationel forklaring på hvorfor, nu da vi var inviteret til Oslo for at optage video og tage billeder — forklarede det med, at Tesla-ejere har en meget minimalistisk livsstil. Det er jo fedt, når en bilfabrikant på den måde kan skære alle sine kunder over én kam. Jeg mindes dog ikke nogensinde at have mødt et minimalistisk barn…

Når det er sagt, så er kvaliteten af interiøret høj, og det er tydeligt, at man har benyttet erfaringerne fra Model S. Selve instrumentbordet domineres af den gigantiske touch-screen, mens selve gearvælgeren og stilkkontakterne er lånt fra Mercedes. Det er dog værd at huske, at høj kvalitetsfornemmelse og høj kvalitet er to forskellige ting.

De der børn, som sidder på bagsædet af en Model X, skal ikke kun være minimalister, men også yderst velopdragne, for selv om det indre af en Model X ser både lækkert og indbydende, så er det bestemt ikke immunt overfor hverken fedtfingre eller de fodspor, som børn af uvisse årsager får placeret de mest afsindige steder efter blot få minutter i en bil.

IMG_2720

Dørerne er set store shownummer, men aflæggeplads er der intet af på bagsædet. Som i ingenting, nada, niente…

Forruden fortsætter langt op i taget, som et panoramatag, på en måde, du normalt kun ser på konceptbile, der aldrig kommer i produktion. Det er der en grund til, men i Tesla Model X er det virkelighed, og et imponerende syn, sådan lige til at begynde med. Den øverste del af glasset er tonet, for at dæmpe lyset, og der er to små solskærme som kan klappes ud. Men selv om det ser godt ud, så er det mere tvivlsomt, om det virker i praksis, og Tesla har da også måtte eftermontere solskærme til flere af de amerikanske ejere.

Problemet er, at så meget glas genererer varme — forruden er vel omkring tre kvadratmeter alt i alt. Det kan du naturligvis klare ved at benytte klimaanlægget, men netop klimaanlægget er en af de ting, der bruger rigtig meget strøm, hvilket er det sidste du har brug for i en elbil. På en dansk sommerdag, hvor solen bager, der vil det være nødvendigt at have klimaanlægget kørende på polar-indstillingen for at kunne holde en behagelig temperatur i kabinen og det kommer altså til at æde din rækkevidde.

GADGETS – Nye modeller på vej fra B&O

Det næste problem er, at forruden er i ét stykke. De fleste bilfabrikanter, der laver et panoramatag, lader det starte et stykke efter forruden, for at reducere belastningerne i glasset. Men altså ikke Tesla. Det betyder, at forruden er en medbærende del af karrosseriet — det er faktisk den største forrude i produktion nogensinde. Testbilen var monteret med 22-tommer fælge, og det gav en temmelig hård undervogn, som fra tid til anden slog gennem bilen, når den ramte en ujævnhed i Oslo. Hvis det sker, efter du har fået et stenslag, så er der en overhængende sandsynlighed for at den knækker, og så skal du have en ny forrude.

“Forruden er vel tre kvadratmeter i alt, og så meget glas genererer varme. Det kan du klarer ved at benytte klimaanlægget, men det er jo netop en af de ting, der bruger mest strøm”

En forrude til en Model X er ikke billig. På spørgsmålet om, hvor meget den kostede, svarede Teslas repræsentant, at ”det havde man ingen kommentarer til”. Men en hurtig søgning på nettet afslører dog, at amerikanske ejere, der har fået skiftet forruden, har måtte betale 2.300 dollars. Med dansk moms, diverse afgifter og arbejdsløn betyder det, at en ny forrude til en Tesla Model X vil koste over 20.000 kroner herhjemme.

Så hvis du får et stenslag, kan det altså godt betale sig at holde ind til siden og vente på, at nogen kan komme og ordne det. Der kan være lang ventetid hos Teslas servicecentre, og eftersom der sandsynligvis ikke vil blive solgt mere end 10-15 eksemplarer af Model X herhjemme, er det heller ikke givet, at der lige er en forrude på lager. Et andet irriterende problem er de kraftge reflekser fra instrumentbordet i netop forruden, der forringer udsynet. Forklaringen er, ironisk nok, det meget lys som kommer ind af netop forruden.

Der er tre modeller fra indstigningsmodellen 75D til topmodellen P90D, som kan opgraderes til det såkaldte Ludicrous Mode, hvor den skulle ramme 0-100 km/t på blot 3,2 sekunder. Teslas præsentation af Model X handlede dog mere om selve missionen end produktet, så testkørslen begrænsede sig til 20 minutter i det indre Oslo, hvor det er svært at teste Ludicrous-indstillingen.

ModelX_Oslo_07

Interiøret har en langt bedre finish nu end i Model S. Men om det er helt forberedt op børn med fedtfingre? Hmmmm…

Den sidste lover en hel del med en samlet systemeffekt på 713 hk og afsindige 967 Nm, der sendes i asfalten med firehjulstræj fra to elmotorer placeret på henholdvis for- og bagaksel. Den mindste model, 75D, har en effekt på 422 hk, hvilket burde række til normalt brug. Ellers kan man naturligvis vælge P90D-modellen med 471 hk, for Ludicrous-indstillingen er en software opdatering, der bestilles fra Tesla og derefter sendes direkte til bilen mens den holder i garagen.

Det næste du lægger mærke til er vægten — den vejer 2.468 kg inden du propper fem personer ind i den, så med folk i alle sæder, er du tæt på tre tons egenvægt. Tesla roser ganske vist sig selv for det lave tygdepunkt, og det er da også rigtigt, at det giver bedre køreegenskaber. En del af de mange kg må dog også befinde sig omkring taget på grund af dørkonstruktionen, og på de store 22-tommer fælge føles den en anese korpulent når vejen er ujævn. Køredynamik? Det er ikke til at sige, og det er også spørgsmålet, om det ligefrem er noget som Tesla-kunderne vil gå så meget op i.

PODCAST – En succes fra B&O

Når det er sagt så er Tesla Model X et imponerende produkt, på trods af skønhedsfejl som den lidt for store (og følsomme) forrude, samt det alt andet end funktionelle interiør. Den billigste version koster 940.657 kroner mens en P90D med Ludicrous-mode og luftaffjedring løber op i 1,4 millioner kroner. Det kan man trods alt få en hel del normal bil for, og det er nok også derfor, at størstedelen af det, der efter sigende var 1.200 faste bestillinger blev anulleret efter de nye afgifter på elbiler. Faktisk falder salget af elbiler stort set lodret lige nu, og det samme gør brugtpriserne. Det er ikke Teslas skyld, men det er sådan det er.

“Det tager hele natten at oplade på et normalt stik. Elbilsfabrikanterne kunne gøre sig selv en kæmpe tjeneste ved at blive enige om en fælles standard for ladestik”

Rækkevidden er opgivet til lige under 500 kilometer, så realistisk skal man nok regne med at kunne køre 400 kilometer, inden den skal sættes i ladestikket. Og ganske vist er Tesla ved at udvide sit net af de såkaldte Superchargers, men de fleste vil nu nok skulle lade op i stikkontakten i garagen, og så tager det altså hele natten at oplade den 500 kg store batteripakke, med mindre man har mulighed for at køre lidt strøm på ved en ladestation i løbet af dagen, som en af Teslas Supercharger-stationer. Og så kunne elbilsfabrikanterne gøre sig selv en tjeneste, ved at blive enige om en fælles standard for ladestik…

Tesla er dog, på trods af sin succes, i høj grad i en kamp mod uret. Alt i alt blev der på verdensplan fremstillet 70 millioner biler i 2015, heraf blev 10 millioner fremstillet af Volkswagen-koncernen, og VW har ingen planer om at overlade sin position på markedet uden kamp. For den, der er ude efter en elbil i luksusklassen, er Tesla det indlysende valg lige nu, uanset om du vælger en Model S eller en Model X. Men i slutningen af 2017 vil Porsche have en elektrisk sportsvogn, der kan matche Tesla Model S, og kort tid efter forventes Audi at lancere den elektriske E-Tron Quattro sports-SUV som vil blive en match for Model X. En model fra VW, der kunne matche Tesla Model 3, er uden tvivl under udvikling i Wolfsburg. Den dag du kan vælge mellem en Tesla og en Porsche, er det ikke sikkert valget er så indlysende mere. Det er det, der er Teslas store udfordring netop nu.

ER TESLAS AUTOPILOT SIKKER NOK?

Elon Musk er visionær på mange områder, og Tesla er i høj grad en gamechanger, som har tvunget de store bilfabrikanter til at ændre kurs. Det var den historie, Tesla skulle have fortalt, i stedet for at forsøge at gøre alle til disciple med det, der populært kaldes en sang fra de varme lande. Der er religioner nok i denne verden. Ingen har brug for Teslatology.

 

Tesla Model X teknisk set

L/B/H 502/227/168 cm

Højde med åbne døre 220 cm

Akselafstand 296 cm

Rækkevidde Op til 489 km

Præstationer 0-100 km/t 5,0–3,4 sek, topfart 250 km/t

Kæreklar vægt 2.468 kg

Effekt fra 417 hk

Moment fra 487 Nm

 

Pris Model X75D fra 940.657 kr., P90D Performance med Ludicrous-mode og luftaffjedring 1.410.737 kr.