THE NO-BRAINER

Den bedste Volvo lige nu er XC40, som med sit kantede design kører lige ind som en af favoritterne i den lille SUV-klasse, hvor modeller som BMW X1, Mercedes GLA og Audi Q3 har haft det alt for nemt alt for længe

 

Lad os ikke bruge tid på historien om, hvordan Ford ikke forstod Volvo, men blot konstatere, at Ford ikke forstod Volvo — eller rettere, at de ikke forstod hvad det var Volvo-kunderne gerne ville have. På samme måde som det Jaguar-kunderne ikke ville have var en Ford Mondeo kaldet X-type. Måske var det derfor Ford solgte Volvo til kineserne og Jaguar-Land Rover til inderne, da der jo var alle tegn i sol og måne på, at folk som i ramme alvor vil suppe ud af fuglereder, samt en nation, der mener køer er hellige og bør have forkørselsret i trafikken, burde have endnu mindre forstand på hvad kunderne i premium-segmentet ønsker sig.

De kinesere som købte Volvo viste sig dog at være nogen snedige sataner, der studere markedstrends og bevægelser, hvorefter de tilpassede produkterne til det kunderne ledte efter (alvorlig talt, hvem gør den slags?), og det viste sig, at det kunderne gerne ville have, var et alternativ til de tyske premium-mærker og deres kølergrills-fetich, hvilket er præcis det Volvo har gjort med XC40.

Den er omtrent samme størrelse som Nissan Qashqai, har plads til fem og er meget svensk, med alt hvad det medfører. Der er dem som vil sige at Volvo allerede har en model i dette segment i form af V40 Cross-Country, så er XC40 anderledes. Først og fremmest er det et mesterligt eksempel på industrielt design, der får Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA til at se en anelse halvhjertede ud.

0M2A3585

BILER Brænd din MPV

Testbilen er en XC40 T5 AWD Aut. R-Design som med udstyr koster 895.167 kroner, hvilket er for meget at betale for en Volvo XC40, og sandsynligvis et godt argument for Care by Volvo, hvor du kan have bil på abonnement. Det ændrer dog ikke på, at Volvo ikke lader tyskerne noget tilbage når det kommer til priserne, heller ikke når det gælder ekstraudstyr (testbilen havde for 220.000 kroner ekstraudstyr).

Nuvel, du kommer nok under alle omstændigheder til at lease din ny XC40, og der kan du få en T4 for 4.995 kroner om måneden med 15.000 kilometer. Det er omtrent det samme som du betaler for en VW Golf, og så kan du tilkøbe yderligere 15.000 kilometer for blot 1.000 kroner, hvilket må siges at være yderst rimeligt.

Én ting som er lidt besynderligt, det er, at XC40 kører bedre end resten af Volvos nuværende modelprogram, fordi den har et hurtigt styretøj og bevæger sig bedre om sin egen akse. XC60 og XC90 er fine biler, der undertrykker din indre sociopat og oser af komfort, men de kører ikke så godt som XC40. Men hvis Volvo er i stand til det her, hvorfor kører XC60 så ikke på den måde?

xj6nickomcbrain1-2

BILER En Jaguar til Iron Maiden

Der er også køreprogrammer, Eco, Comfort, Off-road og Dynamic. Der er ikke elektronisk undervogn, så det er i bund og grund speederresponsen og gearkassen du ændrer lidt på. Dynamic kræver at du skifter selv, men fordi der er otte trin, er det sin sag at finde rundt i alle gearene, men hvis ikke du skifter selv, bliver den hængende deroppe. I Eco lider speederen til gengæld af søvnapnø, så der går ikke særlig lang tid før du lader den være i Comfort. Det, der er anderledes er, at Volvo endelig har park-by-wire, så du ikke skal sætte gearvælgeren i Park når du stopper. Som en sikkerhedsanordning er ’N’ lagt ind, så det kræver to klik at komme fra ‘P’ til ‘D’ og det samme fra ‘D’ til ‘R’.

Motorvalget er nemt, for Volvo har kun den ene, som findes i forskellige versioner, men den virker bedre isoleret og integreret her. Indvendigt er den som du kender det fra XC60 og resten af Volvos nye modeller, og sikkerhedsudstyret som kan specificeres og integreres efter ønske, hvilket forklarer hvorfor mange vælger en XC40 med det hele i stedet for en XC60 med det halve — måske også fordi der er fornuftig plads både på bagsædet og i bagagerummet.

IMG_8403

Ligner de tæpper noget fra din morfars Volvo 242 anno 1974? De orange Lava-tæpper er ekstraudstyr og fremstillet af genbrugsplast

Kritikpunkter? Volvos infotainmentsystem, der betjenes via den store skærm, er stadig ikke det sidste ord i brugervenlighed. Det er blevet bedre, men der er stadig funktioner, som ikke er intuitive, og der er brug for en controller til at styre den. I betragtning af Volvos filosofi om sikkerhed, så er det absurd, at det kræver du kigger væk fra vejen for at sætte fingeren præcis på skærmen. Og når nu vi er ved ting som giver røde mærker i karakterbogen, så er C-stolpen temmelig bred på grund af designet.

REC-801-0401

URE Når en skrottet Porsche 911 bliver et ur

Designet er dog der, hvor XC40 skiller sig ud. Der er bestemt lidt “Tonka Toy” over den, og de kantede former kommer ikke til at trække ned, da de gør den mere SUV-agtig i forhold til konkurrenterne. Audi Q3 er gammel nu, mens BMW X1 og Mercedes GLA er lidt for tæt på de hatchbacks som var udgangspunktet. Men den største rival til XC40 kan meget vel være Peugeot 3008, for selv den dyreste GT-Line med 165 hk, alt i udstyr og automatgear koster mindre end den billigste XC40.

Alligevel er der ingen tvivl om at Volvo har ramt meget tæt på bullseye her. XC40 har den rigtige stil, den rigtige kvalitet og det rigtige image. Om det er den bedste bil i klassen er svært at sige, men det er under alle omstændigheder den bedste bil Volvo laver lige nu. Og så er det naturligvis en total no-brainer at bygge en mindre model, der kan samle op på succesen med XC90 og XC60.

Ford ville have klistret et par plastpaneler på en V40 og kaldt den V40 Cross Country … okay, det gjorde Volvo så også, men du forstår hvad vi mener, ikke?

 

Volvo XC40 T5 AWD Aut. R-Design

 

Motor 2,0 R4 turbo

Ydelse 247 hk @ 5.800 o/min, 350 Nm @ 1.800 o/min

Præstationer 0-100 km/t 6,5 sek., topfart 230 km/t

Forbrug 14,1 km/l

Pris 665.638 kr.