THE ROC

Vi kan ganske enkelt ikke få crossovers nok, og nu er der en ny at vælge imellem, i form af Volkswagen T-Roc, der er en Golf, for dem, der under ingen omstændigheder vil køre i en Golf …

 

Privatleasing fra 3.249 kr./mdr.

 

T-Roc? Jo, crossover- og SUV-modellerne fra VW skal hedde noget med ‘T’, så det blev T-Roc, hvilket muligvis er det mindst VW-agtige navn nogensinde. Men den blev lanceret samme måned som Scirocco udgik af produktion, uden nogen lagde mærke til det, hvilket i virkeligheden fortæller dig alt du skal vide. Crossover har afløst coupé-modellen som den underholdende variant i modelprogrammet, og Scirocco blev aldrig den go-faster Golf som man havde håbet på i Wolfsburg.

I virkeligheden er T-Roc så tæt på noget, der ikke er en crossover du kan komme. Den er lidt højere end en Golf, men ikke mere rummelig, og kun en tåbe ville tage den offroad — i modsætning til den gamle Golf Country, der var en forhøjet Golf med firehjulstræk og plastskærme ad libitum. Okay, du kan få T-Roc med 4Motion og den 190-hestes 2,0 TSI, fordi 4Motion-teknikken alligevel fandtes i MQB-platformen som Golf er bygget på, men om vi ser nogen af dem i Danmark er nok tvivlsomt.

IMG_8409

BILER Volvo XC40 — The No Brainer

I modsætning til den gamle Country valgte VW en ny strategi denne gang og startede forfra. Det vil sige et helt nyt karrosseri der sidder på samme platform som Golf, men med en lidt kortere akselafstand, fordi den er mere coupé end SUV. Det er altså ikke rummeligheden som har været den store prioritet, men designet, for der er rig mulighed for at customisere med tofarvede lakeringer og farve i kabinen — selv om det ofte er sådan, at kunderne holder af de mange valgmuligheder, selv om de, når det kommer til stykket, rigtig ofte ender med at vælge grå og sort …

Indvendigt er der også skruet op for farverne, afhængig af hvilken kombination du vælger (vi havde både den farverige blå og den neutrale grå), hvilket elegant fjerne opmærksomheden fra, at tyskerne har skåret et par hjørner hist og her i kabinen.

IMG_8305

En T-Roc krymper noget placeret ved siden af en Land Rover. Se den som en lidt højere og mere moderigtig Golf

Ved lanceringen spåede de fleste journalister, at netop det ville blive et problem i forhold til kunderne, men lige nu kan VW ikke levere dem hurtigt nok. Men det er lidt sjovt at se, at interiøret i en Fiat 500X rent kvalitetsmæssigt er foran VW i det her tilfælde, hvilket er noget der sjældent sker.

I bund og grund er det her VW’s udgave af Audi Q2, og forventningen er, at den er den lille 1,0-liter turbo med 115 hk som er den, kunderne vil være mest interesserede i. Og for dem, der søger en større compact cross-over, så er der en storebror på vej, som følger stilen fra Seat Arona, og får navnet T-Cross.

0M2A3585

BILER Brænd din MPV

Ah, motorerne. Der er diesel fra 115 til 190 hk, samt benzin fra 115 til 150 hk, men for- eller firehjulstræk, 6-trins manuel eller 7-trins DSG. Topmodellerne er oppe mod rivaler som BMW X1, mens de mindre udgaver skal duellere mod Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona og Kia Stonic, og når det gælder de mindre udgaver er der ingen tvivl om at VW’s stærkere brand kommer til at gøre en forskel.

Den mindste 1,0-liters med 115 hk er faktisk er stærkt kort her. Ikke at der er noget galt med den 1,5-liters 150-hestes maskine, men den lille 3-cylindrede turbo er sprød og elsker omdrejninger. Den fås dog ikke med DSG, for her skal du op i 1,5-liters motoren med 150 hk, men så er der altså kun små 16.000 kroners forskel på 6-trins manuel og 7-trins DSG, hvilket trods alt er ganske rimeligt. Med de 150 hk følger også 250 Nm, hvilket nærmer sig det du får i de bløde GTI-modeller.

Okay, så der er stadig mindre vind- og hjulstøj i en Golf (men altså ingen crossover-stil …). En del af forklaringen er, at Golf har en multilink-affjedring selv i den forhjulstrukne udgave, mens de mindste udgaver af T-Roc har et lidt mindre sofistikeret set-up inden du ankommer til 4Motion-versionerne. Og så at VW traditionelt kaster alle de ressourcer de kan efter Golf, når der skal udvikles en ny model.

xj6nickomcbrain1-2

BILER En Jaguar til Iron Maiden

En Golf er uden tvivl også en bedre familiebil, specielt på bagsædet, men det er naturligvis ikke det T-Roc handler om, selv om der er plads til fornuftige 445 liter i bagagerummet. Men det er ikke det, som T-Roc handler om naturligvis. Volkswagen T-Roc er en Golf, for dem, der under ingen omstændigheder vil køre i en Golf. Og aldrig bemærkede, at VW ikke længere laver den der Scirocco …

 

Volkswagen T-Roc 1,0 Style

 

Motor Turbo R3, 999 cm3, 12V

Ydelse 115 hk @ 4.500 o/min, 200 Nm @

Præstationer 0-100 km/t 10,1 sek., topfart 187 km/t.

Forbrug 19,6km/l

Pris 254.999 kr.

Privatleasing fra 3.249 kr./mdr.