THE STINGER

De er aldrig nemt at kaste sig ud i et direkte slagsmål med tyskerne, men Kia gør det alligevel med Stinger, som med en 370-hestes V6 kastere sig direkte ind i kampen om de kunder som leder efter en performance-sedan …

 

Af og til hører man ejendomsmæglere argumentere for boligprisernes himmelflugt i København med, at det jo stadig er billigere end i London, mens de overser den lille detalje, at en lejlighed i København jo ikke er en lejlighed i London. På samme måde vil du uden tvivl kunne finde en Kia-sælger et sted, som vil argumentere for at en Kia Stinger er billigere end en BMW 4-serie. Den slags sammenligninger er tåbelige, selv om de bruges alt for ofte. Kia Stinger skal være i stand til at stå alene som et produkt med andre ord.

Så hvad er det egentlig vi har her? Jo, det er den første model med baghjulstræk fra koreanske Kia der er kommet til verden i de kyndige hænder af den tidligere chef for BMW’s M-divison, Albert Biermann, som også har trykket med Hyundais første GTI-model i30 N. Så du har en lang, lav og sexet coupé med fire døre, en 380-hestes biturbo V6, firehjulstræk og ottetrins automatgear, der render fra 0-100 km/t på under fem sekunder til en topfart på 270 km/t, samt den 7-års garanti der kunne få enhver tysk bilingeniør til at ligge vågen om natten og ryste nervøst over hvad der kunne gå galt fra nu og til 2025. Troede du at de der koreanere ville holde sig til at lave PIccanto’er? Så kan du godt tro om igen.

omega-18-chro-movement-watch-02

URE Kongen af vintage

Du har også en Kia som koster tæt på en million. Testbilen, der havde ekstraudstyr for 24.000 kroner (hvilket havde rakt til et benzindæksel i alu-look hos Audi) løb op i 844.000 kroner. Og jo, du læste rigtigt. Det er mange penge for en Kia, og det er nok også for mange, men det er at misse pointen. Det her handler om branding, ikke salgstal, for Europa er kun syv procent af modellens samlede salg — i Asien og USA der går mere op i design end brand.

Som du ville forvente med Biermann om bord, har Kia naglet køreoplevelsen. Den styrer og bremser langt mere overbevisende end du skulle tro, med dens vægt og størrelse taget i betragtning. Også hvis du, som jeg, finder at firehjulstræk er sådan noget der hører til på en Range Rover, og ikke en Lamborghini (f***ing Audi) eller en Kia. En Stinger kan sagtens holde trit med en BMW 440i, så den del af sagen er bestemt godkendt i GT-S med V6, mens den 4-cylindrede dieselmaskine virker som noget der ville passe bedre til en SUV eller en crossover end i en baghjulstrukket performance-cruiser.

13782044_10154331867339395_2466089853995352995_n

FROST: Tror du F1 er kedeligt, så prøv at se Le Mans …

Ingen tvivl om at du har fat i en performance-cruiser, men undervognen bevæger sig godt, firehjulstrækket fungerer effektivt, den styrer præcist uden at forhjulene bliver overraskede hver gang du drejer (som så mange andre …) og de grundlæggende elementer i kørerstillingen fungerer for den er lang, slank og lav. Biermanns tyske indflydelse er tydelig, og der er meget meget langt til Hyundai Genesis i sin tid. Den der 3,3-liters V6 med biturbo er en perle, og får altså de der 1.700 kg egenvægt op og flyve ganske effektivt, og når først du kører så krymper den omkring dig på ganske imponerende vis, ligesom bremserne er solide og tåler entusiastisk brug.

Så er der designet, signeret af Schreyer, en anden tysker, og mens alle er enige om at den ser godt ud, og der er mange detaljer — måske også en enkelt eller to for mange. Hemmeligheden bag BMW’s design er ham som sidder og siger: “Nej, den der har vi ikke brug for …”

pdvd-426-2-2

BILER Se Ferris Buellers Ferrari

En anden vigtig detaljer er at Kia har ramt duften af læder ganske godt indvendig, og at det virker som noget den vil bevare ud over “nybils-duften”. Du kan sætte sædet så lavt som i en mexicansk lowrider og så har den naturligvis alt det udstyr, der havde kostet en mindre familiebil i en tysker. Der er en del plast som gerne vil ligne aluminium i kabinen, men der er oceaner af plads og en stor bagklap, hvis du er den praktiske type.

Hvor mange Kia kommer til at sælge er et åbent spørgsmål, for dem, der er på markedet efter en Kia i den prisklasse går nok efter en Sorento, men det er ikke det, der er pointen. Stinger skal vænne dig til at der også findes en Kia i premium-segmentet, og for at gøre det, skal du lægge mærke til den, og den del af missionen må siges at være lykkedes.

 

Teknisk set Kia Stinger GT-S

 

Motor 3,3 biturbo V6

Ydelse 370 hk @ 6.000 o/min, 510 Nm @ 1.300 o/min.

Præstationer 0-100 km/t 4,9 sek., topfart 270 km/t

Forbrug 9,4 km/l

Pris 819.999 kr.

IMG_7926

Der mangler ikke noget i kabinen på Kia Stinger, og der er syv års garanti på hele møllen som man siger …