TIPO VENDER TILBAGE

Det er et stykke tid siden vi har set noget til Fiat i den lille mellemklasse, men nu har man støvet den gamle Tipo-modelbetegnelse af, og skabt en god og ærlig hatchback, der har lånt flittigt fra de større søskende som Alfa og Jeep

 

Fiat har alle dage været bedst til at fremstile små billige biler. Det har man gjort med stor succes med Uno, Punto og Panda eksempelvis, mens man har haft mindre succes med de større som Chroma, Tipo og Stilo. Så i en perfekt verden ville Fiat koncentrere sig om at bygge små biler, og lade de andre slå sig selv til blods i kampen om kunderne i Golf-klassen.

Der er bare det problem, at dem der køber en Panda, før eller siden vokser ud af den, og så er det oplagt at have en model de kan vokse ind i. Det forklarer hvorfor der nu igen er en Tipo på programmet. Du husker sikkert navnet fra 80’erne, og den nye Tipo er reelt afløseren for Bravo/Brava-modellerne, som du sikkert lykkeligt har glemt, akkurat som forgængeren Stilo.

osjepywifahlpd9b2cwu

BILER Dagens nuttede elbil

Fiat har med andre ord ingen stolt arv som skal løftes her, for det er en klasse, hvor man aldrig har haft den store succes, og derudover er det en af de hårdeste segmenter overhovedet med Golf, Mazda 3, Renault Mégane, Opel Astra, Peugeot 308 og hvad de ellers hedder — samt Hyundai, Kia, Skoda, Ford og Seat.

Fiat Tipo bliver ingen revolution i denne klasse, men den har visse fordele. Først og fremmest er der oceaner af plads, specielt på bagsædet, og hvis der ikke er plads nok i den 5-dørs version, så er der også en stationcar på programmet. Indvendigt er den faktisk også ganske lækker, hjulpet på vej af at den billigste løsning for Fiat var at vælge komponenter fra de langt dyrere modeller som Alfa og Jeep, i stedet for at udvikle knapper og elektronik specifikt til Tipo.

Longines-Big-Eye-Gear-Patrol-Lead-Full

URE Lækkerier fra Longines

Når det gælder motorer så er der naturligvis benzin og diesel. Den lille 120-hestes benzin gør et fortrinligt, og er en effektiv lille italiensk maskine, som holder af omdrejninger og leverer gode præstationer — først og fremmest et drejningsmoment på 215 Nm allerede ved 2.500 o/min. Dieselmotoren har en hel del mere drejningsmoment, men præstationerne på de to er identiske — 0-100 km/t på lige under 10 sekunder og en topfart på 200 km/t — så det er kun det lavere forbrug der skal få dig til at vælge diesel.

Umiddelbart skulle du tro at det her er en Alfa Giulietta i forklædning, men i virkeligheden er det en Fiat 500L som er kommet lidt tættere på jorden. Heldigvis har man startet forfra på undervognen, så den håndterer store ujævnheder ganske godt, selv om den aldrig bliver så flydende som en Ford Focus.

Brabus-G900-gear-patrol-1-v2-1940x1300

BILER Brabus går amok igen!

Fiat har dog en trumfkort i ærmet, og det er prisen. Enhver som har set prisen stige når ekstraudstyret begyndte at komme med i regnestykket, vil fryde sig hos den nærmeste Fiat-forhandler, for ingen af to testbiler kom over 250.000 kroner, selv da ekstraudstyret blev regnet med. Detaljer som Uconnect infotainment systemet med touchskærm, Bluetooth og LIVE-services er standard, akkurat som læderrat og gearknop samt flere andre detaljer du ofte betaler ekstra for. Og den store 7-tommers skærm til Uconnect er forbløffende lækker i sin nyeste udførsel, så der er Fiat helt med. Forklaringen? Fiat vil ind på markedet i klassen, og den mest effektive måde at gøre det på, det er naturligvis ved at have nogen skarpe priser.

At vore hjemlige politikere så har bragt nationen i et afgifts-limbo, hvor ingen ved hvad der skal ske, er naturligvis en anden sag …

 

Fiat Tipo 1,4 TJET

 

Motor 1,4 R4

Ydelse 120 hk @ 5.000 o/min, 215 Nm @ 2.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,6 sek., topfart 200 km/t

Forbrug 16,7 km/l

Pris 209.990 kr.