TRÅDLØS OPLADNING TIL DIN BMW

Du kan lade din smartphone op trådløst, så hvorfor ikke din elbil? Det må BMW have spurgt sig selv om, og nu har de så introduceret et system med trådløs opladning til deres 530e plug-in hybrid

 

Trådløs opladning af elbiler har længe været den hellige gral, for ladekabler er noget fanden har skabt — specielt om vinteren, hvor ingen har lyst til at skulle bakse med et kabel, der har rodet rundt i sne og sjap. Nu planlægger BMW så at introducere en trådløs charging-pad til deres 530e plug-in hybrid, som kan oplade det 92 kWh lithium-ion batteri på blot 3,5 timer.

Trådløs opladning er ikke noget nyt naturligvis, men BMW er en af de første fabrikanter som tilbyder en charging-pad som en option til en af deres modeller. Systemet fungerer ved hjælp af en base-enhed som forbindes med hjemmets 220-volts elsystem, og arbejder sammen med en enhed på bilen. Det magnetfelt som skabes mellem de to enheder oplader bilen med 3,2 kilowatt — altså næsten lige så hurtigt, som hvis du benyttede et ladekabel.

FullSizeRender_1

BILER Tipo vender tilbage

Sensorer i bilen hjælper dig med at guide dig på plads, og placeret i en garage kan du altså lade op hver gang bilen er parkeret uden at skulle huske at rode med kabler, hvilket giver en højere grad af brugervenlighed. Der vil nok heller ikke gå lang tid før den teknik vil være tilgængelig ved ladestationer uden i byen, men det vil naturligvis kræve et mere ensartet system.

Det stadigt voksende udbud af elbiler fra de store fabrikanter som Volkswagen, BMW, Jaguar og Mercedes vil gøre trådløs opladning endnu mere udbredt de kommende år. Allerede nu kan Mercedes S550e plug-in hybrid forbindes med trådløs opladning fra Qualcomm, og Evetran laver trådløse systemer til Tesla Model S, Nissan Leaf og BMW i3. Der bliver også arbejdet hårdt på et system som kan oplade elbiler mens de kører, men det ligger nok lidt længere ude i fremtiden.

osjepywifahlpd9b2cwu

BILER Dagens nuttede elbil

Som det man kan kalde fabriksmonteret ekstraudstyr, ser det dog ud til at BMW kommer til at være de første, selv om det endnu ikke vides hvad systemet kommer til at koste — eller om der vil kommer fradrag for det i det nyligt opdaterede danske afgiftssystem, som jo ellers giver fradrag for mange ting, eksempelvis selestrammere på motorcykler …