TUSCON VENDER TILBAGE

Hyundai har pensioneret ix35-betegnelsen, så nu hedder den næststørste SUV igen Tuscon, og er klar til at tage kampen op mod rivalerne som Nissan Qashqai og Toyota RAV-4, og de har altså fart på, de der koreanere …

 

Tilbage i 2009 blev Hyundai Tuscon til ix35, hvilket der aldrig rigtig fængede, så nu er Tuscon-modelnavnet tilbage igen. Den ligner storebror Santa Fe, og det er nok ikke noget tilfælde, for det er aldrig nogen skade til at lave en mindre udgave af topmodellen (som BMW X5 og X3, Volvo XC90 og XC60 og så videre …). Den er også blevet 30 millimeter bredere og 65 millimeter længere end før, og med 30 millimeter længere akselafstand, til gavn for pladsen indvendigt. Og der er kortere overhæng samt et skarpere design.

FullSizeRender_9

BILER Er du Meganer?

De 513 liter som du får plads til i bagagerummet inden du lægger sæderne ned, trumfer også effektivt ærkerivalen Nissan Quashqai, og på topmodellerne er den naturligvis elbetjent. Du kan komme bag rattet i en Tuscon for lige over 300.000 kroner, mens den dyreste variant koster tæt på det dobbelte. Det er en hel del billigere end en Audi Q5 med samme specifikationer, men det er ikke noget slagtilbud, for Hyundai er for længst holdt op med at underbyde konkurrenterne på prisen. Det er der ingen grund til længere.

rolex-yacht-master-40-candy-colored-gem-bezel-02-960x640

URE Yachtmaster med mere bling

Det, du får for dine penge er — udover den betryggende 5-års garanti — et flot design og et lækkert interiør, med masser af gode materialer og endnu mere udstyr. Der er små 100.000 kroner at spare hvis du vælger den ældre 1,7-liters diesel og stadig gerne vil have Premium-udstyret, men ikke har brug for firehjulstræk, men den nye 2-liters diesel med 185 hk gør et godt stykke arbejde og vil trække det meste.

Volvo-Concept-Coupe-1

BILER Volvo vil konkurrere med Tesla

Det samme kan du gøre med benzinmodellerne, hvor du kan vælge den 132-hestes 1,6-liters benzin uden turbo, men det er nok lige i underkanten med så stor en bil — specielt når der findes en 177-hestes turbo for kun 45.000 kroner ekstra, der passer langt bedre til en velvoksen SUV. I bund og grund er udstyr, priser og motorer helt som du forventer det, akkurat som undervognen, der er komfortabel og udramatisk, mens firehjulstrækket kommer med et Lock-mode, hvis der går mudder i det hele. Men det er designet som kommer til at sælge Tuscon, for den har en solid attitude når du ser den på vejen, og det har aldrig skadet nogen i SUV-klassen.

wrensilva-loft-audio-console-03-960x640

GADGETS Analog nostalgi fra Wrensilva

Igen understreger den hvor langt koreanerne er kommet, og hvor gode de er til at ramme tendenserne på det europæiske marked, mens flere af de japanske mærker ligner nogen, der er ved at blive sejlet agterud. Prøv blot at sammenligne Toyota Auris og Prius med den nye Hyundai i30 og IONIQ. Eller for den sags skyld Hyundai Tuscon med den bil, som i sin tid opfandt hele ‘softroader’-segmentet, Toyota RAV-4 …

 

TEKNISK SET HYUNDAI TUSCON 2.0 CRDi 4WD

 

Motor 2,0 R4 turbodiesel

Ydelse 185 hk @ 4.000, 400 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,5 sek., topfart 201 km/t

Forbrug 15,4 km/l

Pris 589.995 kr.