UNDERHOLDNINGSAFDELINGEN

Fra Up ankom første gang har vi spekuleret på, hvornår den kom som GTI. Nu er den her, og den er uendelig meget mere underholdende end den har nogen ret til at være …

 

Du husker uden tvivl den første Golf GTI bedre end den var, for mest 110 hk var flammende hot i 70’erne, vil det i dag være bilernes svar på et pedaldrevet tandlægebor. Den havde lige over 100 hk og vejede lige under et ton. Med 1.195 kg køreklar vægt er den nye Up GTI en anelse tungere, men selv om den kun har 115 hk så mønstrer den altså også 200 Nm – omtrent det dobbelte af den oprindelige Golf GTI, for selv om den har en cylindre mindre, så har den turbo.

Lad være og fnise over den 3-cylindrede motor, for den lyder som noget, der godt kunne forveksles med en V6 det meste af tiden. Okay, så 0-100 km/t tager stadig 8,8 sekunder, men den kan altså godt komme af sted i mellemaccelerationerne, også fordi du nu har en 6-trins gearkasse, som er en fornøjelse at bruge hele tiden.

pdvd-271-7-2

BILER Se Ferris Buellers Ferrari

Den oprindelige Golf GTI var et midnatsprojekt for nogle dedikerede ingeniører, og ledelsen hos Volkswagen AG (dengang verdens kedeligste bilfabrik), troede ikke helt på idéen. Det kom de til, og derfor har der fra starten stået nogle VW-folk og kigget på hinanden og på den der Up og sagt: “Ved I hvad vi kunne?”

Der er noget hysterisk morsomt over den måde du kan kaste den ned af en lille landevej, for den føles ganske enkelt hurtigere end den er, og den har en let bagende, som er underholdende. Okay, så undervognen er ikke den mest sofistikerede der findes, men selv om den blev skabt som en lille økobil på tynde hjul, så håndterer den ganske fint de nye velvoksne 17-tommer fælge.

Yema-Superman-Heritage-2018-reedition-automatic-ETA-4

URE Vintageur på budget

Indvendigt er den pimpet med alt hvad der kunne skrues fast fra storebror Golf GTI. Der er sæderne med GTI-indtrækket, det fede læderrat, lydsystem fra Beats og så videre — blot du husker at bestille den med fem døre, for tre døre i en Up er ganske enkelt håbløst. Derudover gør interiøret at Up GTI føles både større og mere voksen end den er, og hvis du skal føre voksen-argumentet videre, er den faktisk også temmelig sparsommelig.

Så er det naturligvis markedet, som Up GTI må formodes at have for sig selv. De eneste indlysende konkurrenter er Renault Twingo GT og Smart ForFour Brabus, der er så sjove at køre som at skyde sig selv i hovedet. Desuden kommer byder Up GTI ind med en pris på 193.995 kroner for den 5-dørs udgave, som du bør gøre dig selv den tjeneste at tjekke ud inden du kaster pengene efter en Polo GTI …

 

Volkswagen Up GTI

 

Motor 1,0 R3 turbo

Ydelse 115 hk @ 5.000 o/min, 200 Nm @ 2.000 o/min

Præstationer 0-100 km/t 8,8 sek., topfart 196 km/t

Forbrug 20,8 km/l

Pris 183.995 kr.