VERDENS MEST COOL VAN?

Du kommer til at vente til 2022 inden du kan købe VW retrobus ID Buzz, men allerede året inden kan du trille af sted i en ID Cargo, der er den eldrevne version af vore dages VW Transporter

 

Sidste år viste Volkswagen deres ID Buzz, der er den elektriske retroudgave af det gamle folkevognsrugbrød. Den kommer i produktion i 2022, eller samme år du med lidt held vil få leveret din Tesla Model 3, men indtil da, er her lidt at trøste sig med, for varevognsversionen ID Cargo kan dukke op allerede i 2021.

180962-car-monza-sp2-2

BILER Den nye Ferrari du ikke kan købe

Hvis der er et sted hvor elbilen giver mening, så er det til de varebiler, der ikke kører særlig langt, og som regel bruger det meste af dagen ved at bimle rundt i og omkring storbyerne. De kører sjældent særlig langt men alligevel har VW giver ID Cargo en gigantisk batteripakke på 111 kWh som giver en rækkevidde på 550 kilometer, ifølge WLTP-standarden. Den som ikke har brug for så lang rækkevidde kan dig vælge den mindre 48 kWh batteripakke. Uanset hvad kommer ekvipagen til at blive rimelig kvik, takker være en 204-hestes elmotor, firehjulstræk som en option og en lasteevne på 800 kg.

maxresdefault

Sådan ser den ud i virkeligheden. ID Buzz Cargo forventes i produktion i 2021

Udvendigt er den største forskel at ID Cargo ikke har nogen sideruder bag, samt et 11 centimeter længere udhæng bag. Faktisk er den nogenlunde samme størrelse som den VW Transporter vi kender i dag, men drivlinen kan pakkes ned under gulvet og optager derfor mindre plads, og der er et elektrisk hyldesystem, solceller på taget som siges at give 15 kilometers rækkevidde og — naturligvis — eludtag til værktøj.

180957-car-monza-sp1-2

GADGETS Vækkeuret som brygger kaffe

Bilen er bygget på VW’s nye elbilsplatform MEB som også kommer til at danne udgangspunkt for en række andre elbiler i VW-koncernen, først og fremmest ID Neo,d er bliver omtrent samme størrelse som en VW Golf, og derefter følger både sedan- og SUV-modeller.