VERDENS MINDSTE SUV?

Man tager en Fiesta, og bygger i højden, og så har man faktisk det, der er en af verdens mindste SUV’er. Det er det, der er hele idéen med EcoSport, der skal give dig illusionen af, at du kører en Kuga eller en Edge

 

Idéen er god: Du tager en Fiesta, udvider den i højden og, hey presto, du har noget i retning af verdens mindste SUV, som ingen af os kan få nok af. Modellen er egentlig bygget til Sydamerika, Indien og Kina, hvor den blev lanceret i 2013, men nu har den altså også fundet vej hertil, efter et facelift for at holde den opdateret, og for at få den til at se lidt mere ud som Kuga og Edge.

lanzante-porsche-930-restomods-1

BILER Porsche 930 med F1-motor?!?

Den ligner faktisk en mindre udgave af de større søskende, bortset fra at hjulene hele ser ud som om de er for små. Men alt er små på Ecosport, selv motoren, der er Fords lille 3-cylindrede turbomotor med 140 hk med 6-trins manuelt gear. Det er et lille kirsebær af en motor, selv om den ikke blæser dig bagover på papiret, for sidst en bil der havde brug for 0-100 km/t på 11,8 sekunder på at komme fra 0-100 km/t blev beskrevet som kvik, var vist i 1987. Der er også en diesel, for dem, som virkelig holder af at tage det roligt. Eller hvordan lyder 0-100 km/t på 14 sekunder og en topfart på 160 km/t?

IMG_0101

Bagklappen er en port, et levn fra den tidligere EcoSport, som havde reservehjulet placeret udvendigt …

Derfor har Ecosport også fået en del kritik for de manglende præstationer og undervognen. Men den er hurtigere end på papiret, fordi den pucher godt igennem i mellemaccelerationerne og med glæde hviner forbi 6.000 o/min. Og nej, undervognen er en skygge af det du finder i en Fiesta i kurverne. Den har noget med at den næsten modarbejder dig en lille smule, når du drejer for hurtigt ind, hvilket ville være en dødssynd i en Fiesta eller Focus, men men spørgsmålet er, om det interesserer nogen af dem der forelsker sig en i Ecosport.

Kona Electric Exterior (24)

BILER Glem Tesla, her er folke-elbilen

Men det er som bekendt det indre der tæller. Det er det i hvert fald her. Som ST-Line har den 17-tommer ‘smoked’ alufælge (der stadig ser for små ud) og der er sæder med dellæder i kabinen, samt det nye Sync 3 infotainmentssystem med Apple CarPlay, DBA, Bluetooth og mulighed for at opgradere til B&O højttalere. Desuden sidder du godt, hvilket dog sker på bakostning af bagsædet og bagagerummet, som kun er på 355 liter, og åbner med en port, der er et lev tilbage fra den sidste Ecosport som havde reservehjulet placeret her. Faktisk er det lige før bagklappen er større ene bagagerummet! Men hvis du kan se ud over det — samt at den ikke kører hårnåle som en Fiesta — så gør Ecosport det den skal, og giver dig illusionen af, at du kører rundt i en bil der både er større og dyrere.

 

Ford EcoSport ST-Line teknisk set

 

Motor 1,0 R3 turbo

Ydelse 140 hk, 180 Nm

Præstationer 0-100 km/t 11,8 sek., 188 km/t

Forbrug 16,1 km/l

Pris 238.650 kr.