VOLKSWAGEN VILLE INVESTERE I TESLA

Da Elon Musk skrev at han overvejede at afnotere Tesla fra børsen i USA og havde sikret finansieringen, undrede mange sig over, hvem det var, der ville investere i Tesla. Nu er der vi kommet lidt tættere en forklaring …

 

Der var mange som undrede sig da Tesla-chefen Elon Musk pludselig skrev på Twitter, at han ville afnotere Tesla på børsen. Den slags er usædvanligt i sig selv, men det er endnu mere usædvanligt at meddele det på et socialt medie, og der kommer sandsynligvis et efterspil med de amerikanske børsmyndigheder, for der er en fremgangsmåde for den slags som Musk ikke fulgte.

Der har været mange bud på hvorfor Musk ikke ville have Tesla på børsen længere, først og fremmest var det for at undgå det voksende antal shortsellers, som spekulerer i at Tesla-aktien vil falde de kommende år. En anden grund kunne være at Tesla ville være i stand til at holde kortene tættere ind til kroppen, da man slås med en enorm gæld, hvilket alle kan følge med i, da et børsnoteret selskab er forpligtet til at offentliggøre sine regnskaber.

todd-snyder-timex-beekman-04-640x960

URE Vintage for 1.000 kroner

At Tesla har det man i erhvervslivet kalder “store udfordringer” er ingen hemmelighed, men i de kommende år kan de blive endnu større. Det er ikke kun produktionen af Model 3 som er en udfordring, for den er der ved at være styr på, udover at mange af dem som har forudbestilt deres Tesla Model 3 nu annullerer bestillingen (det menes at 100.000 af de 400.000 forudbestillinger er annulleret), fordi Tesla endnu ikke har lanceret basis-udgaven til 35.000 dollars — og sandsynligvis ikke gør det, da det menes at man vil tabe 6.000 dollars på hver bil.

En anden ting analytikerne hæftede sig ved i Musks tweet var, at han skrev, at han havde sikret finansieringen til at købe Tesla-aktierne tilbage. Mange har undret sig over hvem det var, der stod parat med kapital til Musk og Tesla. Den Saudiarabiske investeringsfond som Musk selv nævnte nægtede dog, ifølge Bloomberg, at de skulle være interesseret i andet end en mindre aktiepost i Tesla, akkurat som flere banker meldte hus forbi. Ifølge Washington Post og New York Times menes det dog at have været Volkswagen som var interesseret i at investere i Tesla.

3000

BILER Bad-ass elbil fra Kalashnikov

Musk syntes dog ikke om tanken med at VW-gruppen skulle overtage, fordi de først og fremmest er en traditionel bilfabrik, fordi de kunne få “en fribillet” med Tesla. Tidligere er Tesla dog blevet reddet af konkurs med investeringer fra både Mercedes og Toyota.

Om det bliver en af de beslutninger Musk kommer til at fortryde vil vise sig. Sikkert er det at Volkswagen næste år vil blive en livsfarlig konkurrent til Tesla. Porsche kommer med en rival til Model S med en nyudviklet 800-volts teknologi (som Tesla ikke har), Audi kommer med en rival til Model X og VW ID er en ny elbil, der skal konkurrere med Tesla Model 3. Trods dieselskandalen er VW en gigant som, i modsætning til Tesla, sidder på en solid pengetank, teknisk knowhow og frygtindgydende ressourcer. Og Tesla ville passe helt ind i den strategi som tidligere har set VW opsluge Lamborghini, Skoda, Seat, Lamborghini og Porsche.

bmw_turbo_concept_16

BILER Den glemte helt