VOLVO PÅ BUDGET

Kald det bare Volvos budgetmodel, mens selv om basisudgaven af den mindste Volvo XC40 har fået en cylinder mindre, så er der ikke ændret på premium-fornemmelsen fra den lille svensker som udfordrer tyskerne …

 

“Jeg er ikke meget for at sige det, men Volvo er faktisk ved at blive en alvorlig konkurrent for os,” var der en fra BMW som sagde forleden. Og der er ingen tvivl om, at de nye kinesiske ejere de seneste år har haft held til at udvikle Volvo til noget, som for alvor kan udfordre tyskernes dominans i premium-segmentet, hvilket det vel trods alt var de færreste som havde forestillet sig da Geely tog over i 2010.

XC40 er blot én af de mange nye modeller som er væltet frem de seneste år, men det er svært at få galt i byen med en lille SUV for tiden. Her er vi så på det laveste udstyrstrin, som blot hedder Base, så det er med andre ord så billig en Volvo XC40 bliver. Et af de steder der er sparet er i motorrummet, hvor der nu mangler en cylinder.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1Mzk1MzI7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4ZDcxYmU5NWM0NDYwZGU0M2FmZThhYjI2ZGVhZTdhN2ViNGJkYThjIjt9-1

BILER Moby Dick vender tilbage

Det her er faktisk en trecylindret Volvo, selv om du lige skal dappe på speederen for at høre det, og selv da vil det gå hen over hovedet på de fleste. Volvo har én motor i dag, for uanset om den har tre eller fire cylindre, kører på diesel eller benzin, så er den bygget på samme blok. Så man har ganske enkelt kappet en cylinder af.

Volvos ingeniører har gjort en hel del for at udjævne vibrationerne ved tomgang, der er den 3-cylindrede motors akilleshæl, mens de ofte har en energisk lyd så snart de kommer op i omdrejninger. Volvos 3-cylindrede motor er ingen undtagelse. Den har 156 hk og 256 Nm, hvilket er rigeligt til almindelig kørsel, selv om du på motorvejen godt kan savne lidt mere oomph i femte gear.

IMG_0017

Knapperne i Base er sorte, hvilket ikke gør det nemmere at se dem om natten, skulle vi hilse og sige!

Det betyder også, at du skal bruge lidt flere omdrejninger, hvis du har travlt, og det ses naturligvis på forbruget. Kør den som en lille engel, og du kan godt lokke den op til 20 km/l, men samtidig kan du også ende på 11-12 stykker, hvis det skal gå dikkedik, mens den er opgivet til et gennemsnitligt forbrug på 15,9 km/l.

Til sammenligning er Peugeots 3-cylindrede turbo opgivet til 19,6 km/l, hvilket jo alligevel er omtrent 25 procent længere på literen, og selv om den på papiret både har lidt færre heste og moment, så føles de som de er på omgangshøjde. Vi kommer dog til at se en hel del til den 3-cylindrede motor, for den bliver rygraden i Volvos kommende ‘Twin Engine’ plug-in hybridsystem i de mindre modeller.

proxy.duckduckgo.com

GADGETS Vækkeuret som brygger kaffe

Selv ikke basisudgaven kan tage lækkerheden ud af interiøret, og selv om det kræver lidt tid af blive helt gode venner med den svenske iPad som troner i midten, så oser det af underspillet lækkerhed. Volvo lader ikke Audi noget tilbage når det gælder options du kan tilføre, og testbilen havde fabriksmonteret ekstraudstyr for over 100.000 kroner (Smartpone Link som kan køre Apple CarPlay og Android Auto koster eksempelvis 7.000 kroner, , men selv uden det, ville du stadig sidde i hvad der sandsynligvis er de bedste sæder på markedet lige nu.

Et sted, der er sket en stor forandring, er dog gearkassen for den 6-trins manuelle transmission er helt ny, og skifter med en Mazda MX-5-agtig præcision, selv om køreegenskaberne er så svenske og godmodige som du vil forvente. Selv til prisen kan du ikke kalde den et slagtilbud, men hvis du er på markedet efter en bil i premium-klassen, der er designet som en lille SUV i stedet for en stor crossover, og vil du hellere køre svensk end tysk, så er det altså her festen starter.

 

Volvo XC40 T3 Base

 

Motor 1,5 R3 turbo

Ydelse 156 hk @ 5.500 o/min, 265 Nm @ 1.850 o/min

Præstationer 0-100 km/t på 9,4 sek., topfart 200 km/t

Forbrug 15,9 km/l

Pris 402.980 kr.