VW: “ELBILER SKAL KOSTE SOM DIESEL”

Volkswagen planlægger at fremstille en million elbiler frem til 2025 fordelt på gruppens forskellige mærker, og nu har man afsløret, at de rent prismæssigt kommer til at koste som en tilsvarende dieselmodel

Et af de store spørgsmål ved elbilerne er hvad de ender med at koste. Selv om en elbil består af langt færre komponenter end benzin- og dieselbiler, akkurat som batteripakker, motorer og transmissioner ofte er identiske i hele modelrækken, så har de vist sig at være mere kostbare at producere.

Men nu har Thomas Ulbrich, Volkswagens bestyrelsesmedlem for E-mobility løftet lidt af sløret for prisstrategien. Den første elbil fra Volkswagen på den nye dedikerede MEB-platform bliver en hatchback kaldet Neo, som kan sammenlignes med VW Golf. Ifølge Ulbrich vil den blive prissat “som en tilsvarende dieselbil”.

IMG_0083

BILER Verdens mindste SUV?

Det betyder at VW’s elbiler bliver en hel del billigere end eksempelvis Tesla hvis basisversion af Model 3 er sat til at koste 35.000 dollar (ca. 225.000 kroner). Den version er endnu ikke sat i produktion, men amerikanske Autoblog har regnet på prisen, og er nået frem til, at hvis VW ID Neo skal koste som en Golf med diesel, så lander den omkring 180.000 kroner — det er vel at mærke uden afgifter.

Ifølge Ulbrich vil det gøre VW i stand til at tjene penge projektet, og man har en målsætning om at sælge én million elbiler frem til 2025 fordelt mellem VW, Audi, Skoda og Seat. Volkswagen-gruppen fremstillede 10,9 millioner biler i 2017, så i modsætning til hvad politikerne mener, så bliver der altså stadig tale om et nicheprodukt de kommende år.

peugeot-e-legend-concept-22-1

BILER Mon dieu, Pøsjø!

Et andet sted hvor elbilerne vil være anderledes er størrelsen. Fordi batteripakker og elmotorer fylder mindre, bliver det muligt at lave mere plads indvendigt, og det er den størrelse som elbilerne prissættes efter. IC Cross har eksempelvis de udvendige mål som en Tiguan mener indvendigt lige så rummelig som en Touareg.