ZENVO LEVER STADIG

Danske Zenvo bygger stadig vanvittige superbiler i Præstø, og nu er der en ny model på vej kalder TSR-S, der mønstrer 1.177 hk og den mest absurde aktive hækvinge vi nogensinde har set …

 

Jo, danske Zenvo eksisterer stadig og nu har de en ny model på vej, eller modelvariant, som vi måske burde kalde det. Zenvo TSR-S er efter sigende god for 1.177 hk, med en ny ‘double action’ transmission og en meget aktiv hækvinge. Og naturligvis kaldes den i pressemeddelsen en “racerbil til gadebrug” og fremstilles kun i fem eksemplarer om året.

IMG_8154

BILER The Roc

En interessant feature er gearkassen, der benytter ligeskårne gearhjul som i en racerbil, som normalt er effektivt men uden nogen grad af komfort. Det sidste siger Zenvo at de har fået styr på ved brug af sensorer, når du kører i Road-indstillingen, mens den 7-trins gearkasse med paddle-shift i Race-indstillingen er brutal og “blandt de hurtigst skiftende gearkasser overhovedet”.

Med over 1.000 hk skal præstationerne være vanvittige, og den klarer da også 0-100 km/t på 2,8 sekunder og har e topfart på 325 km/t, men det er der mange andre hyperbiler som også kan levere. Den aktive hækvinge er dog helt ny, da den følger bilens bevægelser og drejer sig for at give mere downforce på de inderste hjul i svinget. Om det virker har vi indtil videre kun Zenvos ord for, men det ser fuldstændig vanvittigt ud i videoen her … og hvis det er så effektivt som Zenvo siger, kan man undre sig over, inden andre er kommet på idéen, men okay …

IMG_8355

BILER Den modne mands RS

Prisen kendes ikke, for hver bil er et projekt, der skræddersyes individuelt til kunden. Desuden er der, så vidt vi ved, stadig et lille problem med, at Zenvo endnu ikke har alle de nødvendige typegodkendelser, så bæstet kan sættes på et par danske plader. Derfor sælger Zenvo de fleste af sine biler på markeder i mellemøsten og Rusland, hvor den slags regler er mindre rigide.

I det hele taget har den lille superbilsfabrikant i Præstø holdt en temmelig lav profil i Europa i mange år, hvor de dog også er mest kendt for den temmelig katastrofale test i TopGear, hvor bilen brød i brand og senere havde visse problemer på testbanen.